آب مناطقی از تبریز پی در پی قطع می شود

گزارش خوانندگان: آب مناطقی از تبریز در پربارش ترین سال پی در پی قطع شده و مشکلات عمده ای در تابستان بالای 35 درجه برای مردم ایجاد کرده است.

قطع آب در مناطقی از تبریز که دارای مراکز درمانی و خدماتی است صورت می گیرد.

مسئولان محلی شرکت آب و فاضلاب تبریز بدون اطلاع به مردم یکباره آب مناطقی از شهر را در ساعت پر مصرف به ناگهان قطع می کنند.

تبریز در منطقه ای کوهستانی و پر بارش قرار گرفته اما سال هاست این شهر با بحران آب مواجه است.

دخل و خرج با هم نمي خواند؛کسري بودجه؛ تاواني که خانوارها براي گراني مي پردازند

روزنامه قدس: اسب سرکش گراني همچنان مي تازد، آن هم با سرعتي فزاينده.
به گزارش خبرنگار ما، به دور از خط مشي خاص رسانه ها، اين روزها اغلب اخبار حوزه اقتصاد و بازار به گراني ها اختصاص يافته است، گواه اين مدعا صفحات اقتصادي و تيترهاي روزهاي گذشته روزنامه هاست: «افزايش 14 درصدي قيمت بليت هواپيما، گراني ها، داد اصناف را هم درآورد، فرياد شهروندان براي کرايه ها به جايي نمي رسد، خيز توأمان رکود در توليد و تورم در اقتصاد، مادربزرگ پول خريد سکه ندارد! ، بلبشو در بازار شير، کارشکني بنگاه ها در رعايت نرخ اجاره بها و...»
آنچه ذکر شد، صرفاً نمونه هايي از گراني در ماه هاي اخير است که البته عمده ترين، برجسته ترين و پر مخاطب ترين کالاها و خدمات را هدف قرار داده است.

در چنين شرايطي مسؤولان همچنان افزايش قيمتها را انکار مي کنند و حتي در مواردي همچون حمل و نقل عمومي و يا بليت هواپيما اين افزايش قيمت را بسيار طبيعي و حق مسلم رانندگان تاکسي و شرکتهاي هواپيمايي مي دانند.
استدلال مسؤولان براي طبيعي تلقي کردن افزايش قيمتها در چنين حوزه هايي با لحاظ کردن هدفمندي يارانه ها و آزادسازي قيمت انرژي توأم است، حال آنکه ظاهراً از اين نکته مهم غافلند که اين روزها، بازار تمام مايحتاج مردم از گوشت قرمز و مرغ گرفته تا خدمات روزمره مورد نياز آنان در التهابي بي سابقه به سر مي برد.

حقوق بگيران در مواجهه با گراني

قيمت ميوه هاي تابستاني، حبوبات، انواع محصولات لبني، انواع برنج ايراني و وارداتي و مواردي از اين دست به طور روزانه در نوسان است، بنابراين فارغ از هر گونه اغراق و يا سياه نمايي بايد به اين نکته اشاره کرد که خانوارها با وجود ثابت بودن حقوق و دستمزد با جنگ رواني ناشي از اين تلاطم دست به گريبانند و ناگزيرند به کسري بودجه اعتراف کنند.
به نظر مي رسد، نکته ديگري که مسؤولان از آن غفلت کرده اند، اين است که با هدفمندسازي يارانه ها هم موجبات سؤ استفاده عده اي را فراهم آورده و اين در حالي است که قرار بود با آزاد شدن قيمت انرژي، «موج ارزاني» در راه باشد!
به گفته يک شهروند از ابتداي سال جاري تاکنون وي و خانواده 4 نفره اش امکان خريد بيش از دو کيلو گوشت قرمز را نداشته اند و افزايش قيمتها باعث شده براي جبران اين کسري بودجه، گوشت مرغ و يا سويا را جايگزين گوشت قرمز کنند که البته گوشت مرغ هم از گراني ها بي نصيب نبوده است.
شهروند ديگري از بي ضابطه بودن کرايه تاکسي ها در سطح شهر تهران طي 2 ماه گذشته گلايه دارد و مي گويد: براي مبارزه با رانندگان سودجو ناگزيرم روزانه يک ساعت پياده روي کنم!

روستاييان وضعيت بهتري دارند

در چنين فضايي و بنابر آمار اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران، روستاييان براي جبران کسري بودجه ناشي از گراني ها، وضعيت به مراتب اميدوارکننده تري دارند وبه بيان ديگر پرداخت يارانه نقدي مي تواند تراز بودجه اين خانوارها را مثبت کند.
بنابه اعلام مرکز آمار ايران، در سال 88 ميزان درآمد هر خانوار روستايي به رقمي معادل 5 ميليون و 243 هزار تومان رسيده و در مقابل هزينه اين خانوار در پايان همان سال معادل 5 ميليون و 926 هزار تومان بوده که اين مسأله بيانگر کسري بودجه 683 هزار توماني (به طور متوسط) هر خانوار روستايي است.
به عبارتي ديگر، هر خانوار روستايي ماهيانه 57 هزار تومان کسري بودجه دارد، اما با توجه به يارانه پرداختي در هر ماه ( 45 هزار و 500 تومان) و با توجه به هزينه هاي سال 88 مي توان گفت، يارانه نقدي پرداخت شده به اين خانوارها قادر است کسري بودجه را تا 2 برابر پوشش دهد و با توجه به رشد هزينه هاي خانوار در سال 89 و سال 90 پس از آزادسازي قيمت انرژي، يارانه پرداختي قادر خواهد بود کسري بودجه را کاملاً پوشش دهد. اين در حالي است که مرکز آمار ايران رشد هزينه هاي سال 89 را براي هر خانوار روستايي 2 برابر نرخ تورم محاسبه کرده است.

حکايت خانوارهاي شهري

اما بشنويد از قصه پرغصه خانوارهاي شهري که بنابه آمار مرکز آمار ايران از سال 59 تاکنون با کسري بودجه روبه رو بوده است.
در اين بين حتي رئيس مرکز آمار ايران اذعان داشت در سالهاي اخير ميزان کسري بودجه خانوارهاي شهري شديدتر شده و به ساليانه 558 هزار تومان رسيده که استان تهران در بين استانهاي کشور در اين زمينه رکوردشکني کرده است.برهمين اساس طي سالهاي 86 تا 88 بودجه هر خانوار شهري در ايران از ماهي حدود 15 هزار تومان به 46 هزار و 500 تومان افزايش يافته است.
همچنين بانک مرکزي ميزان کسري بودجه هر خانوار شهري را در سال 88 حدود 390 هزار تومان اعلام کرد که اين رقم در مقايسه با سال 87 معادل 40 درصد رشد داشته است!
در همين حال بايد اين پرسش را طرح کرد که شکاف بين درآمدها و هزينه هاي خانوار ايراني در سال 90 تا چه حد عميق خواهد بود؟ و آيا موج فزاينده افزايش قيمتهاي کالا و خدمات اجازه خواهد داد خانوارها سال جاري را بدون دغدغه بگذرانند؟ طرح اين پرسش در حالي است که هنوز ماه چهارم از سال جاري به اتمام نرسيده و افق پيش روي قيمتها همچنان پر از ابهام است.

واردات دارو از کشورهای دسته چندم دنیا

ورود دختران به بازار فروش کلیه، وضعیت مبتلایان به وبا در کشور، واردات داروهای ژنریک از کشورهای دسته چندم دنیا، عوارض استفاده از نوارهای تقلبی اندازه گیری قند خون و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه سلامت در هفت روز اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در هفته رو به پایان شاهد اخبار و رویدادهای متعددی بوده است که چکیده ای از مهمترین این اخبار مرور می شود.

ورود دختران به بازار فروش کلیه

بیکاری و نداشتن منبع مالی برای امرار معاش در برخی از استانهای محروم و جنگ زده کشور از جمله استان کرمانشاه باعث شده که جوانان ساکن در این استان برای تامین هزینه های زندگی به فروش کلیه خود اقدام کنند.

حسین بیگلری، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با اشاره به سن جوان متقاضیان فروش کلیه که اغلب بین 20 تا 30 سال هستند، گفت: در این بین دختران جوانی هم به ما مراجعه می کنند و قصد فروش کلیه خود را دارند.

وبا تاکنون مرگ و میر نداشته است

دکتر محمدمهدی گویا ، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از شناسایی و درمان 19 بیمار ابتلا به وبا در کشور از ابتدای سال تا کنون خبر داده و گفته است که هیچ مورد مرگ و میر ناشی از وبا در کشور گزارش نشده است.

به گفته وی، اغلب این مبتلایان یا اهل کشورهای همسایه بوده‌اند و یا به این کشورها مسافرت داشته‌اند. تعدادی از این افراد نیز به صورت غیر قانونی وارد کشور شده بودند.

واردات دارو از کشورهای دسته چندم دنیا

بعد از ماجرای واردات داروهای بایوتک از کشور آرژانتین که با واکنشهای زیادی همراه بود این بار خبر می رسد که یک قلم داروی بیماران پیوند کلیه از کشور اروگوئه وارد شده است.

دکتر عباس کبریایی زاده ، مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه با انتقاد از واردات داروهای ژنریک با تکنولوژی بالا که همزمان در داخل کشور تولید می شود، گفته است که سیاست درست این است که زمینه رقابت تولید کنندگان محصولات هایتک در داخل با سازندگان اصلی (اورجینال) فراهم شود تا بتوان به رشد صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی با اشاره به واردات یک قلم داروی بیماران پیوند کلیه از کشور اروگوئه ، عنوان داشته که این دارو به صورت ژنریک و اورجینال آن هر دو در کشور تولید می شود و در اختیار بیماران است.

نوارهای تقلبی کنترل قند خون
مطالعات نشان داده است در افراد دیابتی که قند خونشان را به طور مرتب اندازه می‌گیرند و از نتیجه این آزمایشها برای تنظیم روش درمانی خود استفاده می‌کنند، عوارض دیابت به نحو قابل ملاحظه‌ای کمتر دیده می‌شود.

این در حالی است که وجود نوارهای تقلبی کنترل قند خون باعث می شود که فرد دیابتی در اندازه گیری قند خون خود دچار اشتباه شده و در نتیجه مشکلاتی را برای او به همراه بیاورد.

دکتر اسدالله رجب ، رئیس انجمن علمی دیابت ایران ضمن هشدار نسبت به عوارض استفاده از نوارهای کنترل قند خون که فاقد برچسب وزارت بهداشت هستند، گفت: بیماران دیابتی از دستگاههایی برای اندازه گیری قند خون خود استفاده کنند که دستورالعمل فارسی داشته باشد.

110 میلیارد تومان اعتبار برای درمانهای تحمل‌ناپذیر

سید فضل هاشمی ، معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفته است که امسال برای تامین هزینه‌های درمان‌های تحمل‌ناپذیر بیماران در کشور 110 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

سال گذشته این رقم 60 میلیارد تومان بود که تنها 48 میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرد.

شكست بورس نفت در اولين قدم

اميدي كه نااميد شد
شكست بورس نفت در اولين قدم

روزنامه سیاست روز: بعد از چندين بار به تعويق افتادن افتتاح بورس نفت از ابتداي سال ، اين افتتاح روز گذشته با حضور وزير اقتصاد و سرپرست وزارت نفت اتفاق افتاد اما اينبار به دليل عدم وجود خريدار اين افتتاح منتفي و بي سر انجام ماند.
روز گذشته عرضه600 هزار بشكه نفت خام سنگين صادراتي در تالار بين‌المللي بورس كالا بدون خريدار باقي ماند و منجر به فعال شدن بورس نفت نشد.
به گزارش سياست روز، اين عرضه تا چندين ساعت منتظر خريدار باقي ماند اما با عدم تمايل خريداران به معامله، اين افتتاح منتفي شد. اين در حالي است كه در هفته هاي گذشته نيز نفت کوره در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد اما به‌دلیل بالابودن قیمت، خریداری برای آن پیدا نشد و متقاضیان قیمت محصول عرضه‌شده را گران‌تر از حد معمول دانستند، در نتیجه معامله‌ای انجام نشده بود.
علي آبادي سرپرست وزارت نفت معامله نشدن نفت به دليل عدم قدرت خريدار را رد كرد و افزود: در واقع هر دو طرف به قيمت نزديك شدند، فقط در بعضي شرايط اختلاف وجود داشت. وي يادآور شد: اين كار تازه‌اي است و تجربه جدي انجام شده در اين زمينه وجود ندارد.
بنابراين گزارش، سيدشمس‌الدين حسيني ديروز در مراسم افتتاح بورس نفت با بيان اينكه به طور كامل در جريان جزييات راه‌اندازي اين بورس است گفت: «خود من در روزهاي اول به عنوان يك كارشناس سوال‌هايي درباره نحوه فعاليت اين بورس مطرح مي‌كردم اما خوشبختانه با همكاري وزارت نفت فعاليت‌هاي اين بورس به خوبي تعريف شد و درنهايت به مرحله عملياتي رسيد.»
وي گفت:« برخي مدام اين ترديد را مطرح مي‌كردند كه راه اندازي بورس نفت يك بازي سياسي است اما من امروز تاكيد مي كنم اين اقدام بزرگ اتفاق چشمگيري در عرصه اقتصاد ايران است.»
عرضه نفت و فرآورده هاي نفتي، مهم ترين فاز اجرايي راه اندازي بورس نفت بود كه پس از كش و قوس هاي فراوان عملياتي شد.
در شرايطي كه كارشناسان معتقدند دیگر نمی توان روی بهبود وضع بازار های فعلی بین المللی نفت خام امیدی داشت راه اندازي اين بورس در ايران ميتواند نقطه اميدي براي فعالان اين بازار باشد.
كارشناسان معتقدند فعال سازی بورس نفت کیش برای تجارت فرآورده های نفتی که با معاملات نفت کوره شروع شده ، یک فرصت مناسب برای ایجاد یک بازارتجارت انرژی نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه است.

گرما، بنزین، گرانی، سفر بی سفر

همشهری آنلاین: ما تصمیم‌گیرنده نیستیم که کجا و کی برویم!

1-سفر رفتن دست ما نیست.

سفر برای ما، مثلِ یک خبرِ ناقص است و از عناصر شش گانة خبر، سه عنصرِ کی، کجا و چگونه‌ را نمی‌دانیم و اینها معمولاً از اختیارات بزرگ‌ترهاست. البته ما می‌توانیم پیشنهاد بدهیم؛ شاید نظرمان پذیرفته شود!

2-سفر کردن در لغت به معنی از محل خود به جایی دیگر رفتن است. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیله حمل و نقلی انجام شود. البته سفرهای دیگری هم هست؛ مثلاً سفر در عرفان به معنی توجه دل به خداست.

3-خب، سفر خوب است. حالا یکی بیاید به خانواده‌اش پیشنهاد سفر بدهد ببینیم چه می‌شود! این سوژة ماست.

از علیرضای 14 ساله می‌خواهیم این کار را انجام دهد و نتیجه پیشنهادش را روز بعد به ما بگوید. می‌گوید: « قبل از گفتن باید فکر کنیم ببینیم کجا می‌تونیم بریم. من گفتم بریم منطقه سردسیر، مثلاً کهگیلویه و بویر احمد و پدرم گفت مثل این‌که حواست نیست بنزین لیتری چنده!»

4- مسافرت باعث می‌شود برای مدتی از زندگی عادی دور شویم و برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهیم. این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می‌کند.

سفر باعث می‌شود که از چهاردیواری منزل و مدرسه و محل کار دور شویم و بیشتر ازهوای تازه و سالم لذت ببریم. اگر برای گردش به کوهستان یا برای استراحت کنار دریا رفتیم، یادمان باشد عمیق‌تر نفس بکشیم تا اکسیژن بیشتری وارد بدنمان شود. حتی می‌توانیم از آفتاب هم استفاده زیادی ببریم.

سفر کردن کمک می‌کند تا افراد مختلفی را ملاقات کنیم و با خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم گوناگون آشنا شویم. سفر باعث می‌شود دید تازه‌ای نسبت به فرهنگ‌ و آداب و رسوم شهرهای مختلف و حتی شهر خودمان پیدا کنیم.

5- قبول، سفر خوب است، اما کو گوش شنوا. غزاله 15 ساله است. او هم می‌رود و به خانواده پیشنهاد سفر می‌دهد و روز بعد به ما می‌گوید:« مادرم گفت تو این هوای گرم، جایی نمی‌شه رفت. تو جاده از گرما هلاک می‌شیم. گفتم خب بریم شمال. پدرم گفت تابستون هوای شمال دم داره. بعد هم عید شمال بودیم. جمعه می‌برمتون لواسون...»

6- حالا یک کاغذ و خودکار برداریم و هرچه باید برای سفر برداریم روی آن یادداشت کنیم. به گفته متخصصان امور مسافرتی، بهترین کار برای داشتن یک سفر آسوده، تهیه فهرستی از لوازم مورد نیازی است که با خود به سفر می‌برید.

7- نفر سوم سمانة 16 ساله ‌است. او می‌گوید:«من پیشنهاد نمی‌دم چون جواب‌هارو از همین الان می‌دونم. حتماً بابام می‌گه: «چشم، منتظر بودیم شما بگید!» مامانم به بابام می‌گه:« خب بیا یه طرفی بریم، مثلاً کیش.»

بابام: « باشه، بذار برنامه ریزی کنم ببینم چه‌قدر هزینه می‌بره.» و بعد که برنامه‌ریزی می‌کنه، می‌گه:« نمی‌شه. گرون در می‌آد.» بعد که ما اعتراض کنیم، می‌گه:« حالا آخر هفته می‌ریم خونه دایی احمد!»

8- حالا فرض کنیم سفر رفته‌اید. پس برای در امان بودن از بیماری‌هاى عفونى از آب آشامیدنى تصفیه شده یا آب‌هاى داخل بطرى‌ با مارک‌های مطمئن و استاندارد استفاده کنید.

سعی کنید از غذاهای آماده مثل ساندویچ، پیتزا، همبرگر، اسنک و... استفاده نکنید. پرخوری و استفاده زیاد از تنقلات را کم کنید. گرچه معمولاً یک پای ثابت خوراکی‌های سفر، آجیل است، اما متخصصان معتقدند با این‌که آجیل بسیار مغذی و مفید است، ولی باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه آن موجب بروز مشکلاتی می‌شود. چون معمولاً در تهیه انواع آجیل‌ از نمک زیاد استفاده می‌شود، مصرف زیاد آجیل ممکن است عوارض داشته باشد. از طرفی برخی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژی‌زاست.

9- و آخرین نفر، یک پدر است که وقتی ماجرای پیشنهاد سفر را برایش توضیح می‌دهیم، ناراحت می‌شود و می‌گوید: « پدر و مادرها حق دارن. سفر که شوخی نیست. نیاز به برنامه‌ریزی داره، هم از نظر مالی، هم زمان‌بندی و انتخاب محل سفر، با توجه به همه این شرایط سفر انجام می‌شه. اما به هر حال ما نظر بچه‌ها رو می‌شنویم گاهی اونها پیشنهادهای خوبی دارن که به فکر ما نمی‌رسه؛ البته اگه خودشون هم توی انتخابشون دقت کنن.»

10- بالاخره اگر سفر رفتید و مقصدتان دریا بود، حواستان باشد آب به کسی رحم نمی‌کند. اگر با ماشین شخصی می‌روید، استفاده از کمربند ایمنی و رعایت مقررات رانندگی را به راننده یادآوری کنید.

آب خوردن را فراموش نکنید. زباله‌ها و پس‌ماندة مواد غذایی را در طبیعت رها نکنید. مراقب کودکان و سالمندان هم‌سفرتان باشید و مسواک زدن را هم از یاد نبرید.

و اما خوش به حال هر کسی که سفر رفت. اگر سفر رفتید خودکار و کاغذ همراه خودتان ببرید و مشاهدات و تجربه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. از مکان‌های دیدنی گرفته تا اتفاقات سفر. سال‌های بعد، از خواندن این خاطرات لذت می‌برید. عکس یادگاری را هم فراموش نکنید، حتی با دوربین 2 یا 8 مگاپیکسلی تلفن همراهتان!

گلايه امام‌جمعه تبريز از گرانی در حضور احمدی‌نژاد

نماينده ولي فقيه در حضور رئيس جمهور از برخي افزايش قيمت‌ها در زمينه قبوض گاز و برق گلايه كرد.

به گزارش فارس، آيت‌الله مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در استان و امام‌جمعه تبريز طي سخناني در مراسم افتتاح مجتمع فولاد عجب‌شير و بناب با اشاره به اجراي موفق هدفمند‌كردن يارانه‌ها از فعاليت‌هاي اقتصادي دولت تشكر كرد و گفت: گزارش‌هايي كه در مورد گراني پيش آمده در قبض گاز و برق به ما مي‌رسد كه موجب گلايه‌هايي از سوي مردم به ما شده است كه به تبع اين گراني‌ها ساير اجناس نيز با افزايش قيمت نيز روبرو بوده به همين دليل از مسئولين مي‌خواهيم كه به اين مسائل رسيدگي كنند.

وي با بيان اينكه در حضور رئيس‌جمهور از وزير بازرگاني خواهش مي‌كنيم كه اين موضوع گراني گاز و برق را در كميته هدفمندي مطرح كنند اظهار داشت: از جانب مردم آذربايجان بگوييد كه اين افزايش قيمت در گاز و برق روند زيادي داشته كه اميدواريم شيب معتدلي را در پيش بگيريد چرا كه افزايش قيمت گاز و برق، افزايش قيمت ساير اجناس را نيز به دنبال دارد.

نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي با اشاره به حدود تورم در بحران اقتصاد جهاني تأكيد كرد: مردم توجه زيادي به اين موضوعات ندارند از اين رو خواستار در پيش گرفتن سياستي تعديلي در افزايش قيمت گاز و برق هستند.

آيت‌الله شبستري همچنين يادآور شد: متوليان مساجد نسبت به افزايش قيمت گاز گله دارند كه ما جوابي براي آنها نداريم بنابراين اگر اين موضوع اصلاح شود از شما ممنون مي‌شويم.

از پرسنل 10هزار نفری کفش ملی 700نفر باقی ماند

سایت پارسینه: کفش ملی که زمانی کارخانه ای پررونق محسوب می شد امروز با وجود اجرایی شدن سیاست های اصل 44 قانون اساسی همچون سایر کارخانه های که ابتدای انقلاب مصادره و ملی اعلام شدند ورشکسته شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، با وقوع انقلاب اسلامی تعداد زیادی از کارخانه ها و صنایع مصادره و ملی شدند. بسیاری از این صنایع مثل گروه کارخانجات کفش ملی به دلیل ضعف مدیریت و عدم واگذاری به بخش خصوصی ورشکست و کاملا منحل شدند. این در حالی است که از پرسنل 10هزار نفری کفش ملی تنها 700 نفر باقی مانده .

«رحیم ایروانی» موسس و بنیانگذار گروه کارخانجات ملی بود. وی در یکی از سال های دهه 30 به چکسلواکی سفر کرد که حاصل این سفر آوردن دو کارشناس و یک دستگاه اتوکلاف به ایران بود. تولید این نوع کفش در مقایسه با نمونه خارجی 10تومانی اش 3 یا 4 تومان هزینه داشت.

وی بعدها زمینی در مهرآباد خرید. وسعت این زمین 700 متر بود که 400 متر بنای ساختمانی داشت. ایروانی کارش را تنها با35 نفر کارگر آغاز کرد. ایروانی بعد از آغاز به کار کارخانه ، با خرید ماشین دوخت از پارچه های ایرانی استفاده کرد و کارخانه ای به نام ولکو نیز حاضربه سرمایه گذاری و آوردن فناوری به ایران شد.

این کارخانه در ابتدا 150 زوج محصول داشت. کارخانه، کفش ملی نام گرفت که ملی شدن نفت را در ذهن مردم و مشتریان تداعی می کرد. رحیم ایروانی با خرید تعداد زیادی از خانه های مهرآباد کارخانه خود را گسترش داد. او در یکی از زمین هایی که خریده بود مسجدی را نیز احداث کرد. تا سال 1337 در ایران کفش های چرمی تولید نمی شد اما بعد از این سال،به دنبال تاسیس کارخانه های چرم ، تولید کفش چرم نیز در کفش ملی آغاز شد.

در این زمان رقبای عمده کفش ملی کفش های وارداتی بودند که از چکسلواکی وارد می شدند.از سال 47 به بعد در کنار تولید کفش محصولاتی مثل جوراب ، توید آستر و بند کفش و مواردی دیگر اقدام نمود.

در سال 47 بعد از موفقیت تولید کفش در مهرآباد جنوبی مرحله سوم توسعه صنعت کفش ایران در کیلومتر 18 جاده قدیم کرج در اسماعیل آباد شروع شد. وی زمینی به مساحت 400هزار متر خرید و پارک صنعتی کفش ملی فعالیت خود را رسما در اوایل سال های دهه 50 آغاز کرد. در این زمین نقشه احداث 400 خانه سازمانی برای کارگران در نظر گرفته شده بود. او با احداث این خانه ها به دنبال کاهش هزینه رفت و آمد کارگران و هزینه نقل و انتقال آنان بود.

در کارخانه کفش ملی تا سال 1350 انواع مختلفی از کفش مثل کفش ورزشی ، کفش برای روزهای بارانی،چکمه،پوتین،دمپایی،کفش کتانی،کفشهای بچه گانه و کفش ایمنی تولید می شد.
به تدریج گنجایش کارخانه مهرآباد زیاد شد به طوریکه روزانه 12هزار و 500 جفت کفش در کارخانه کفش ملی توسط 2هزار و 500 کارگر استخدام شده تولید می شد.

ایروانی طی سال های 1335 تا 1357 بیش از 50 شرکت صنعتی و تجاری تاسیس و در زمینه تولید انواع کفش در بیش از 25 شرکت صنعتی با شرکای داخلی و خارجی مشارکت داشت.

جالب است بدانید که رحیم ایروانی در سال 1343 شرکتی به نام شرکت کانون مشاوره اقتصادی را به منظور تربیت و پرورش 22 کودک دو ماهه تا 2ساله تاسیس کرد تا در آینده این کودکان از مدیران بنگاه های صنعتی او بشنود.قرار بر این شد قسمت عمده بودجه کانون به مصارف تحصیلی این اطفال برسد و لوازم خوارک پوشاک و وسایل زندگی ساده و کم خرج باشد. همچنین هیچ کدام از این اطفال نیز پس از رسیدن به سن 18 سالگی هیچ تعهدی نسبت به کانون ندارند و مختارند که هرجور که خواستند در اجتماع زندگی کنند.فقط انتظار موسسه این است که نسبت به تحصیل جدی باشند و تمسک به دین اسلام و حسن اخلاق را پیشه خود سازند.با وقوع انقلاب اسلامی ایروانی این کودکان را که آن زمان 14 تا 16 ساله بودند با خود به خارج از کشور برد .

در سال 57 سرمایه گذاری شرکت در مقایسه با سال 1355 به میزان 741 میلیون ریال افزایش یافت . ایروانی علاوه بر تاسیس فروشگاه کفش کلی در سراسر کشور ویکسان سازی قیمت ها در فروشگاه های کفش ملی توانست به کشورهای اروپای شرقی و شوروی نیز کفش صادر کند. در کارخانه کفش ملی طی 30 سال بیش از 10 هزار نفر در کارخانه مشغول به کار بودند.

شرکت کفش ملی با وقوع انقلاب مصادره و ملی شد و متاسفانه به دلایلی مثل ضعف مدیریت و واگذار نکردن آن به بخش خصوصی متحمل 4 میلیادر زیان خالص و 800میلیون تومان زیان انباشته شد.

ایروانی بعد از 25 سال مصادره کارخانه با روی کار آمدن هر مدیر جدیدی به وی تلفن می زد و انتصابش را به مدیریت تبریک می گفت و او را به حفظ شرکت تشویق می کرد زیرا معتقد بود که چند هزار نفر از این طریق زندگی می کنند.ایروانی تا سال 57 در ایران زندگی می کرد و بعد از آن با مهاجرت اجباری به آمریکا رفت.

وی ابتدا کارخانه کفش و چرمسازی را در بوستون آمریکا تاسیس کرد و سپس در قاهره کارخانه کفش استاندارد را تاسیس کرد.

رحیم ایروانی سرانجام در 12 بهمن 84 بعد از یک روز کامل کاری درگذشت.

اکنون فروشگاه های کفش ملی به عرضه تولیدات صنایع کوچک و دیگر کارخانه ها تبدیل شده اند.پارک صنعتی کفش ملی نیز انبار شرکت های خودرو سازی است.هم اکنون بعد از 32 سال،از پرسنل 10 هزار نفری گروه کفش ملی تنها 700 نفر باقی مانده اند که در کفش گنجه و بخش های بازرگانی مشغول به کار هستند.

«صفرها»ی بی‌ارزش!

سایت فرارو- قرار است چهار صفر از پول ملی حذف شود. البته پروژه ای جدید نیست. بلکه قریب به 17 سال است که حذف صفرها در مقاطع مختلف مطرح می شود و بعد منتفی می گردد. گویا این بار موضوع جدی است. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مقطع کنونی را بهترین زمان برای اجرای این طرح می دانند اما بسیاری از اقتصاددانان منتقد این طرح هستند و حذف صفرها را بی ثمر می دانند.

روز گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد که دولت لایحه مربوط به اصلاح پول ملی را به مجلس تقدیم می‌کند تا نمایندگان مجلس درباره چگونگی و زمان حذف صفرها تصمیم بگیرند.

شمس الدین حسینی گفت: «حذف 4 صفر از واحد پول ملی را پس از تصویب جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی دولت و کارگروه طرح تحول اقتصادی به‌صورت لایحه به مجلس ارائه خواهیم کرد.»

وی اصلاح واحد پول ملی را برنامه‌ای زمان‌بر توصیف کرد و افزود مراحل عملیاتی اصلاح واحد پول ملی، پس از بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید آن در شورای نگهبان آغاز می‌شود.

در همین حال بانک مرکز تحرکات خود را برای بررسی بیشتر اجرای این طرح اغاز کرده است. بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز به کار وب سایت طرح اصلاح پول ملی از شنبه آینده خبر داد. به این ترتیب به نظر می رسد، عزم دولت برای حذف صفرها جزم است.

اما این طرح مخالفان و موافقان زیادی دارد جدای از دولتی ها که حذف صفرها را بسیار مفید می دانند برخی نمایندگان مجلس نیز از این طرح دفاع می کند.

غلام رضا مصباحی مقدم نماینده تهران به عنوان یکی از مدافعان این طرح معتقد است: «حذف صفرها از واحد پول ملی، هم از نظر روانی و هم از نظر اقتصادی به نفع كشور است ضمن آنكه از جنبه روانی، واحد پول ملی ما با پول سایر كشورها قابل رقابت نیست و این از جنبه برابری ارزش پولها از نظر روانی آثار منفی دارد.»

وی با اشاره به آثار اقتصادی حذف صفر از واحد پول ملی، گفت: «سرانه اسكناس در ایران 110 برگ است كه در قیاس با سرانه اسكناس در كشورهای اروپایی، فاصله 9 تا 10 برابری را نشان می دهد. این موضوع حكایت از حجم عظیم اسكناس در ایران دارد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حذف صفر و اصلاح واحد پول ملی را موجب كم بارتر شدن حسابهای ملی و آسانتر شدن محاسبات پولی دانست و افزود اكنون كه بنای دولت كاهش نرخ تورم است، بهترین زمان برای حذف صفر از واحد پول ملی به وجود آمده است. البته یادآور می شود حذف صفر از واحد پول ملی آثار تورمی و ضدتورمی نداشته بلكه آثار محاسباتی، روانی و اقتصادی دارد.

در همین رابطه معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز به دفاع از طرح پرداخت و اعلام کرد اکه این طرح تورم زا نیست. حسین قضاوی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حذف چهار صفر را اقدام روبنایی خواند که هیچ تغییر ماهوی در اقتصاد ایجاد نخواهد کرد.

وی با اتکا به مطالعات صورت گرفته و مبانی نظری موجود هر گونه افزایش تورم را رد و خاطر نشان کرد که شواهد تجربی در افزایش تورم به قدری ناچیز است که می شود از آن چشم پوشی کرد.

مخالفان چه می گویند؟
اما در این بین حذف صفرها مخالفان پرو پاقرصی نیز دارد. مخالفان که معتقدند این اقدام شرایط خاص و ویژه خود را می طلبد. برخی از این مخالفان حذف صفرها را در شرایط کنونی اقتصادی کاری بی ثمر می دانند.

سعید لیلاز روز گذشته در سرمقاله روز گذشته روزنامه شرق این موضوع را مد نظر قرار داد و با اشاره به التهابات کنونی سیاسی و اقتصادی کشور پافشاری بر اجرای این طرح را موجب افزایش این التهابات دانست.

این تحلیل گر معتقد است: «حتی در مورد یك اقتصاد با ویژگی‌های كمتر متلاطم، طرح حذف صفرها اثر مثبت اندكی بر اوضاع اقتصادی می‌گذارد كه به طور عمده عبارتند از اثر؛ روانی پدید آمدن احساس با ارزش بودن پول ملی و نیز اندكی راحتی بیشتر در كار حسابداران.»

لیلاز با بیان این مقدمه بر مسئله دیگری هم تاکید کرد. وی به این پرسش پاسخ داد که "حذف صفرها" در چه شرایطی می تواند دست آورد داشته باشد، نوشت: «برای به دست آوردن همین اندازه دستاورد نیز اقتصادها باید اولا دوران طولانی، نرخ تورم بسیار بالا را سپری كرده باشند، ثانیا از آن دوران عبور كرده و به آرامش در نرخ تورم رسیده باشند، ثالثا حذف صفرها را در چهارچوب یا حتی در پایان پیشبرد یك استراتژی كلان به اسم «آزادسازی اقتصادی» انجام دهند و رابعا هنگامه حذف صفرها، به لحاظ اجتماعی و سیاسی زمینه آرامی برای اجرای طرح فراهم آورده باشند.»

این تنها نظر لیلاز نیست که معتقد است که "حذف صفرها" تاثیری بر روند اقتصادی ایران ندارد. بلکه این تحلیل از درون تیم اقتصادی دولت نیز مطرح شده است.

دکتر جمشید پژویان رییس شورای رقابت چندی پیش در این باره اظهار کرد: «در شرایطی كه درشت‌ترین اسكناس كشور پنج عدد صفر بیشتر ندارد، حذف صفرها از اسكناس هیچ گونه مزیتی ندارد.»

وی با بیان این كه تغییر صفرهای اسكناس نقش چشمگیری در شكل آن و هزینه‌ چاپ و نیز نسبت اسكناس به سكه دارد، گفت: «در كل از نظر اقتصادی حذف صفرها تأثیری اساسی بر اقتصاد ندارد.»

در این بین برخی از مخالفان طرح از منظر دیگر سخن می گویند. آن ها حذف صفرهای را بسیار پرهزینه می دانند. چرا که با اجرا شدن این طرح مشکلاتی هم چون امحا و چاپ مجدد اسکناس پیش روی دولت است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند در وضعیت کنونی اقتصاد کشور اولویت را نباید به حذف صفرها داد چرا که اقتصاد کشور با موضوعات مهمتری دست و پنجه نرم می کند و تا زمانی که آن دشواری ها مرتفع نگردد "حذف صفرها" نیز دردی از اقتصاد کشور را درمان نمی کند.

دکتر محمد حسین مهدوی عادل در این باره اظهار کرد حذف صفرها از پول ملی به شرطی می‌تواند مؤثر باشد که همزمان با آن سیاست‌های ضد‌تورمی نیز اتخاذ شود.

در حالی که کارشناسان بر اتخاذ سیاست های ضد تورمی در اجرای این طرح تاکید دارند. اما فعالیت های کنونی دولت هیچ نشانی از سیاست ضد تورمی ندارد. دولت هیچ تلاش موثری برای کنترل نقدینگی در کشور که عامل اصلی افزایش تورم است صورت نداده است.

به این ترتیب باید منتظر ماند در وضعیت بحرانی اقتصاد ایران که صدای همه را درآورده است این سیاست جدید دولت به نتیجه خواهد رسید یا این که پیش بینی کارشناسان درست از آب در می آید. باید دید که "حذف صفرها" و تغییر واحد پول ملی هیاهو برای هیچ است و یا این که راه نجات است.

تهرانی‌ها با هوای پاک خداحافظی کنند

آلودگي شديد هواي تهران همچنان هم ادامه دارد و اين در حالي است كه دولت، مجلس و قوه قضاییه هنوز به ادبیاتي مشترک در اين زمينه نرسيده اند تا اين معضل مديريت شود.

ايلنا: رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران معتقد است با توجه به شرایط ناسالم هوای شهر تهران، بی توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و تفویض اختیار به استانداری، شهروندان باید با نفس کشیدن در هوای پاک تهران خداحافظی کنند.
"محمد هادی حیدرزاده" در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایلنا با بیان این مطلب افزود: هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم و در برخی روزها در شرایط هشدار قرار دارد و براساس شواهد و قرائن شهروندان تهرانی باید هوای پاک خداحافظی کنند.
وي گفت: آلودگی هوای تهران متاسفانه مدیریت نمی‌شود و معضلی که امروز گریبانگیر آن هستیم آن است که سازمان محیط زیست از گفتن اینکه هوای تهران آلوده است خجالت کشیده و بر همین اساس کار را به استانداری تفویض اختیار کرده است.
حیدرزاده معتقد است استانداری تهران در بحث آلودگی هوا، تخصص و اختیارات لازم برای رفع معضل آلودگی هوا را ندارد.
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران یکی از دلایل عمده آلودگی هوای تهران را کیفیت پایین سوخت دانست و به ایلنا توضیح داد: اگر بتوان کیفیت سوخت را از یورو 2 به یورو 5 برسانیم حتماً بسیاری از مشکلات آلودگی هوای تهران برطرف خواهد شد. اما آنچه که هم اکنون مهم است آن است که هنوز به ادبیات مشترک برای رفع بحران آلودگی هوا نرسیده‌ایم.
به گفته وی، اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه به ادبیات مشترک در حوزه اینکه آلودگی هوا بحرانی جدی برای شهروندان است، برسند،می‌توان در گام بعدی این بحران را مدیریت کرد.
حیدرزاده درباره اقدامات شهرداری تهران برای رفع معضل آلودگی هوا گفت: جلسه‌هايي را با فراکسیون شهری مجلس برگزار کرده‌ایم و حتی هم اکنون بیشترین اطلاعاتی که در اختیار کمیسیون اصل 90 قرار دارد متعلق به شهرداری است، اما در نهایت سازمان محیط است که می‌تواند به عنوان دستگاه حاکمیتی دولت، لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و شهرداری در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد.

سردشت؛ خطر خردل سیاه از بیخ گوش شهر گذشت

پس از گذشت 24 سال از بمباران شیمیایی سردشت یک بمب شیمیایی عمل نکرده در منطقه مسکونی این شهر پیدا شده که به گفته فرماندار این شهر اگر منفجر می شد تلفاتی بیشتر از فاجعه انسانی سردشت در پی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، 13 تیرماه امسال یک کارگر ساختمانی در حالی که زمین را برای پی ریزی ساختمان حفاری می کرد در عمق دو متری متوجه جسمی شبیه به بمب شد. این کارگر به سرعت موضوع را به مسئولان گزارش داد و مسئولان سردشت به سرعت اطراف بمب را حصار کشیدند و برای مراقبت از آن دو نگهبان قرار دادند.

خبر کشف یک بمب شیمیایی عمل نکرده از دوران جنگ به سرعت در شهر کوچک سردشت پیچید. پس از تماس فرماندار سردشت از تهران تیمهای ویژه خنثی سازی بمب به سمت سردشت اعزام شدند و در اولین اقدام بمب را به محل دیگری منتقل کردند.

اما پیدا شدن یک بمب شیمیایی عمل نکرده در منطقه آزادگان سردشت پرونده جدیدی را برای حمله شیمیایی به این شهر مرزی باز می کند زیرا پیش از عنوان می شد چهار فروند هواپیمای حزب بعث سه نقطه از شهر سردشت و سه روستا را مورد هدف قرار داده اند، اما اکنون با پیدا شدن این بمب احتمال می رود نقاط دیگر شهر سردشت هم مورد هدف بمب شیمیایی قرار گرفته است.

همچنین این موضوع می تواند موضوع بمباران شیمیایی سردشت را در سطح ملی و جهانی دوباره مطرح کند و با استفاده از آن حقوق به محاق رفته مردم مظلوم این شهر را دوباره به جریان اندازد.

ذبیح الله کاظمی فرماندار سردشت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین اقدامات انجام شده درباره بمب شیمیایی کشف شده گفت: هم اکنون کارشناسان سپاه تهران بمب را به بیرون شهر منتقل کرده اند.

وی افزود: روی بمب نمادها و علائمی وجود دارد که دال بر شرکتهای تولید کننده بمب است ولی متاسفانه با وجود کشف چنین سند محکمی که مظلومیت و قربانی شدن شهروندان سردشتی در جنگ تحمیلی را شهادت می دهد هیچ یک از رسانه ها دعوت ما را قبول نکردند وحتی صدا و سیما هم به محل اعزام نشد.

فرماندار سردشت در پاسخ به این پرسش که در صورت انفجار بمب چه تلفاتی پدید می آمد گفت: اگر این بمب منفجر می شد تلفاتی بیشتر از فاجعه انسانی سردشت رخ می داد.

بمب پیدا شده حاوی خطرناک ترین گاز شیمیایی در نوع خود است

سردار محمد باقر نیکخواه فرمانده پدافند شیمیایی در دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بمب شیمیایی کشف شده چون در دل خاک مدفون بوده است پایداری بیش از 40 تا 50 سال دارد و قطعا از نوع خردل سولفور موستات یا همان خردل سیاه است.

وی افزود: این گاز خردل می تواند با سرعت و تاثیرگذاری سریع قربانیان خود را بیهوش کند و صدماتی مانند تاول، استفراق، مشکلات تنفسی، پوستی و چشمی ایجاد کند.

نیکخواه اظهار داشت: باید گروه خنثی سازی بقایای بمب را برای موزه جنگ ارسال کرده تا پس از مطالعات اسناد جدید را به سازمان ملل ارائه کنیم.

خطر بيكاری 10 هزار نفرازكاركنان برق استان تهران

ایلنا: مسئول روابط عمومي انجمن صنفي پيمانكاران ساختمان و تاسيسات استان تهران از به خطر افتادن اشتغال 10 هزار نفر كاركنان اين صنعت خبر داد.

بهروزكاظمي درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: در نوزدهم تيرماه نامه‌اي را به وزارت نيرو ارسال كرديم مبني بر اينكه جهت مذاكره‌ براي دريافت مطالبات خود امروز به حمل وزارت نيرو مراجعه و خواسته خود را مطرح خواهيم كرد.

وي با بيان اين كه حدود 100 نفر از پيمانكاران عضو انجمن به وزارت نيرو مراجعه كردند، اظهارداشت: معاون هماهنگي شركت توزيع برق وزارت نيرو به جمع آن آمد و ازنامه دفتر رئيس جمهور مبني بر پرداخت 500 ميليارد تومان از مطالبات 8 هزار ميليارد توماني پيمانكاران صنعت برق كشور خبر داد.

وي گفت: طلب‌هاي ثبت شده پيمانكاران استان تهران حدود 100 ميليارد تومان و طلب‌هاي ثبت نشده آنان نيز حدود 50 ميليارد تومان است.
وي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد با توجه به طلب 150 ميليارد توماني پيمانكاران توزيع برق استان تهران از وزارت نيرو و قبول دولت براي پرداخت 500 ميليارد تومان به پيمانكاران سراسركشور سهم استان تهران جوابگو نخواهد بود.

آمار در جمهوری دروغ

شهرزادنیوز: دروغ یکی از بزرگ‌ترین ابزار تبلیغاتِ هر حکومت توتالیتری است. نظام تمامیت‌خواه دروغ می‌پراکند تا مردم رابفریبد. صحنه‌سازی می‌کند تا تاریخ بسازد و برای خویش ارزش بیافریند. در چنین رژیمی هر آن‌کس که اعتراض کند، دشمن است، نمی‌تواند "واقعیت‌"های نظام ببیند. دروغ به قول گوبلز، وزیر روشنگری و تبلیغاتِ هیتلر، هرچه بزرگ‌تر باشد، کارآتر و بهتر است.

کارورزان حکومت توتالیتر بی هیچ ترسی دروغ تولید می‌کنند و آن‌گاه با استناد به آن، مزایای حکومتِ خویش برمی‌شمارند و از موفقیت‌های بی‌‌پایان خود می‌نویسند. حکومت جمهوری اسلامی نمونه‌ا‌ی روشن از چنین نظامی‌ست. با این تفاوت که در نظام فاشیسم هیتلری و یا استالینیسم روسی امر دروغ از سوی نهادی مشخص تولید و سازمان‌یافته میان مردم پخش می‌شد. در نظام جمهوری اسلامی همه مسئولان مملکت این وظیفه را برعهده دارند، و چون سازمان‌یافته عمل نمی‌کنند، می‌بینیم هم‌زمان چندین روایت از یک حادثه در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد. آمار "سرانه مطالعه" در ایران نمونه‌ای‌ست کوچک که می‌توان با اندک کنجکاوی در رسانه‌ها این موضوع را پی گرفت.

موضوع از آنجا آغاز شد که دولت احمدی‌نژاد کوشید برتری خویش بر دولت‌های پیشین را با تکیه بر آمار ثابت کند. با توجه به این‌که آمار در این نظام خود بر دروغ استوار است، موضوع "سرانه مطالعه در ایران" را از زبان مسئولان کشور بشنویم:

علی‌اکبر اشعری، رئیس کتابخانه ملی و مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور اعلام کرد؛ "سرانه مطالعه هر ایرانی دو دقیقه در روز است." سخنان اشعری موج اعتراض را به همراه آورد، تا آن اندازه که ایشان اعلام کردند، آماری در دست ندارند و سخن وی بر شنیده‌هایش استوار بوده است. او گفت؛ "من ندیده‌ام که مبنای آن کجا بوده است اما پایین بودن تیراژ کتاب نشان‌دهنده پایین بودن سرانه مطالعه است." (الف، ویژ‌نامه کتاب خردنامه، شهریور و مهر 1389)

منصور واعظی، دبیرکل "نهاد کتابخانه‌های عمومی تهران" آمار فوق را "کذب محض" خواند و در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام داشت؛ "با احتساب مطالعه کتاب، روزنامه و ادعیه سرانه مطالعه در ایران 76 دقیقه در روز است." او خواندن نماز و دعا را نیز مطالعه به حساب آورد و گفت؛ "مردم ما در شبانه‌روز چندین ساعت قرآن می‌خوانند و راز و نیاز با معبود دارند که در حوزه مطالعه به این امر توجه نمی‌شود."

محمد سالاری، مدیرکل "دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی و کتابخوانی" اعلام کرد؛ "کتاب‌خوانی در ایران روزی دو ساعت، یعنی 120 دقیقه است." آقای سالاری در آمار خویش رکوردشکنی کرده، از رکورد 90 دقیقه‌ای سازمان یونسکو برای مطالعه در کشورهای غربی و یا کشور ژاپن پیشی می‌گیرند.

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب مشهد با توجه به آمارهای ارایه‌شده، آن‌ها را "بی‌پایه" اعلام داشت و گفت که این آمار از "هیچ پایه و اساس علمی برخوردار نیست." و "بر اساس آخرین مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده از سوی نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور، سرانه مطالعه در ایران هم‌اکنون 18 دقیقه در روز برای هر نفر است." (جام جم-آنلاین)

محسن پرویز البته چندماه پیش‌تر در افتتاحیه نمایشگاه کتاب همدان، آماری ده دقیقه‌ای اعلام داشته بودند.

قهرمان رشید، رئیس "ستاد هفته کتاب خراسان"، اعلام داشت؛ "سرانه مطالعه در دنیا 45 دقیقه در روز و در ایران بین 8 تا 10 دقیقه است." (خبرگزاری مهر)

سیدجواد حسینی، فرماندار مشهد، سرانه مطالعه هر ایرانی را 95 دقیقه در روز اعلام داشت.

صفار هرندی، وزیر وقت ارشاد، در افتتاحیه کتابخانه مرکزی اردبیل اعلام داشت؛ "سرانه مطالعه در کشور به بیش از 5/18 دقیقه در روز افزایش یافته است." (همشهری آنلاین) ایشان میانگین میزان مطالعه در تهران، تبریز و برخی از بخش‌های استان آذربایجان شرقی را 15 دقیقه اعلام کرد. وی برای این‌که مردم ایران را کتابخوان منظور دارد، گفت "3/58 درصد مردم بلژیک در طول 12 ماه حتا یک کتاب هم نخوانده‌اند... وضعیت کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال و یونان از این هم بدتر است."

مسئولان دولت اعلام داشته‌اند که در پانزده سال آینده به یکی از کشورهای برتر جهان در زمینه کتابخوانی خواهند رسید.

به تحقیق، تمامی افرادی که از آمار کتابخوانی در ایران صحبت کرده‌اند، آمارها را خود ساخته‌اند. هیچ آمار رسمی در کشور در این عرصه موجود نیست. از قرار معلوم "نهاد کتابخانه‌های عمومی" تنها سازمانی‌ست که از طریق پرسشنامه، اگرچه به شکلی غیرمعمول و محدود، آمارگیری کرده است. بر طبق اطلاعات این نهاد "50 درصد مردم در سال 87 به طور متوسط 5 کتاب در سال خوانده‌اند. این عده روزانه 18 دقیقه مطالعه کرده‌اند. در عرصه روزنامه‌خوانی نیز 50 درصد مردم روزنامه می‌خوانند و به طور متوسط 44 دقیقه در روز مطالعه دارند." (الف، ویژه کتاب، پیشین)

با این‌همه، مسئولان کشور پذیرفته‌اند که در این عرصه کشور با مشکل روبروست. می‌دانند که مطالعه را باید از مدارس و میان دانش‌آموزان آغاز کرد. با پذیرش این امر، سیل آمارهای خودساخته به این عرصه نیز کشیده می‌شود.

حجت‌الاسلام دکتر بهرامی، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش سرانه مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان ایرانی را 53 دقیقه در ماه اعلام داشت، یعنی چیزی حدود کمتر از دو دقیقه در روز. "نهاد کتابخانه‌های عمومی" اعلام می‌دارد که هر دانش‌آموز ایرانی در روز 24 دقیقه کتاب غیردرسی می‌خواند. زهرا رجایی، کارشناس این عرصه، سرانه مطالعه دانش‌آموزان را به علت حجم زیاد کتاب‌های درسی و گران بودن کتاب‌ها دو دقیقه در سال اعلام می‌دارد. دکتر اسحاقی، معاون مطالعات سازمان ملی جوانان می‌گوید، "76 درصد از جوانان روزی سی دقیقه مطالعه می‌کنند." (الف، ویژه کتاب، پشین)

در پی چنین آشفته‌بازاری، روزنامه‌ها اعلام داشته‌اند که جهت بررسی چگونگی مطالعه مردم و میزان آن، سازمانی به نام "کمیته سنجش میزان مطالعه" تشکیل شده است. صفار هرندی، منصور واعظی، علی‌اکبر اشعری از اعضای این کمیته هستند. (همشهری آنلاین، شماره 210) البته سه نفر مذکور همان‌طور که مشاهده کردید، خود پیش از آمارگیری، از آمارسازان بوده‌اند.

سرانه مطالعه به خواندن خارج از حیطه شغلی اختصاص دارد. اگر چنان‌چه مهندس و یا وکیلی روزانه در رابطه با شغل خویش به کتاب‌های تخصصی رجوع کند و یا پژوهشگری که در رابطه با حرفه خود تحقیق می‌کند، زمانِ استفاده حرفه‌ای او از کتاب در آمار سرانه مطالعه وارد نمی‌شود. خواندن دعا و کتاب‌های مذهبی نیز مطالعه نیست. ایران و فیلی‌پین تنها کشورهایی هستند که خواندن روزانه دعا و قرآن را مطالعه محسوب می‌دارند.

در این عرصه اگر نه به آمارهای دروغ، بلکه واقعیت موجود چاپ و نشر و سانسور در کشور توجه کنیم، می‌توان به نتایجی دیگر رسید که ‌نیازی به تفسیر ندارد. مسئولان حکومت در واقع می‌کوشند با آمار دروغ افتخارات فرهنگی برای مردم فراهم آورند و این خوشآیند مردمی‌ست که بیگانه با مطالعه هستند.

آمار "سرانه مطالعه" تنها عرصه‌ی دروغ‌پراکنی رژیم نیست، چنین آماری را می‌توان در تمامی عرصه‌های موجودیت این جمهوری بازیافت.

یک حادثه مرگبار دیگر در پالایشگاه تهران

دو حادثه در کمتر از 15 روز در پالایشگاه تهران

سایت خبرآنلاین: هنوز پانزده روز از حادثه سقوط بوم جرثقیل در بخش طرح توسعه پالایشگاه تهران که منجر به کشته شدن وزخمی شدن 4 تن از کارکنان این پالایشگاه شد نگذشته که امروز خبر می رسد امروزحادثه ای دیگر منجر به زخمی شدن سه تن دیگر از کارکنان پالایشگاه تهران شده است.

براساس گزارش های رسیده امروز به دلیل انجام تعمیرات در سوئیچ برق یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران، سه نفر از کارکنان این مجموعه نفتی دچار سوختگی شده اند.اما هیچ یک از کارکنان این پالایشگاه در این حادثه جان خود را از دست نداده اند.

گفته می شود بررسی دلایل بروز این حادثه در حال بررسی است. این در حالی است که 7 تیرماه امسال براثر سقوط بوم جرثقیل در بخش طرح توسعه پالایشگاه تهران چهارنفر کشته و زخمی شدند.

این حادثه ها در حالی صورت گرفته است که کارشناسان نفت از کم توجهی نفتی ها به قوانینHSE گلایه می کنند.برهمین اساس طی یکسال و نیم گذشته جان بیش از 50 تن از کارکنان نفتی به دلایل کم توجهی به ایمنی در نفت گرفته شده است که از این جمله به حادثه آتش سوزی در پالایشگاه آبادان در خرداد سال گذشته می توان اشاره کرد.