موسوي: تا وقتي حق مردم قبول نشود، راه حل جامعي براي رفع مشکل پيدا نخواهد شد/ متن مصاحبه تصويري

 

ميرحسين موسوي در اولين مصاحبه تصويري اش پس از کودتاي انتخاباتي درباره مسايلي درباره "طرح وحدت ملي" از سوي گروه ها ، احزاب و چهره هاي سياسي مطرح است ، توضيحات مهمي ارايه کرد.

وي با اين توضيح که از طريق رسانه ها در جريان اين مساله قرار گرفته است گفت که تاکنون هيچ تماس و يا گفت و گوي مستقيمي در اين باره با او انجام نشده است و چنانچه موضوعي باشد آن را با مردم در ميان خواهد گذاشت.

وي در بخشي از توضيحاتش با بيان اين که بعضي از افراد پيشنهاد چنين طرحي را با نيت خير ارايه مي کنند ،در اين باره گفت:" تا هنگامي که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامي که مردم کثير و اکثريت مردم اغتشاشگر ناميده بشوند ، تا موقعي که مردم به حساب نيايند، تا موقعي که حق مردم قبول نشود براي تعيين سرنوشت خودشان، راه حل جامعي براي رفع مشکل پيدا نخواهد شد."
ميرحسين موسوي همچنين با تشريح بيشتر درباره "زندگي کردن راه سبز اميد" که در بيانيه شماره ۱۳ او منتشر شده بود با اشاره به فعاليت هاي خود جوش هنري ، فرهنگي سياسي و مذهبي که تا کنون در اين راستا انجام شده و همچنين اهميت نقش رسانه ها، گفت:" درحقيقت در اينجا مبارزه تبديل به يک زندگي شده است، زندگي که ادامه دارد و هيچگاه توقف پذير نيست، اين طور نيست که بشود آن را در يک نقطه اي متوقف کرد. به همين دليل اين حرکت يک حرکت آسيب ناپذير هم هست و در يک فضاي گفت و گوي همگاني هم اين حرکت ها تسريع مي شود مسيرش و پيش مي رود. "

متن کامل سخنان مهندس ميرحسين موسوي در اولين مصاحبه تصويري و اينترنتي وي به اين شرح است:

توضيح درباره طرح وحدت ملي

اين اصطلاح به اشکال گوناگوني مطرح مي شود که خوب است اين موضوعات از همديگر تفکيک شود. من در ديداري که بانمايندگان فراکسيون اقليت مجلس داشتم، بحث وحدت ملي را مطرح کردم که در آنجا قصد من از اين اصطلاح بيشتر اشاره به يک حس و اراده جمعي بود که در طول انتخابات تشکيل شد که براساس پيوند با ميراث تمدني و منافع ملي خودمان در جهت سعادت و پيشرفت کشور بود و منظري که براي آينده گشوده مي شد اهميت پيدا مي کرد و همه شاهد بوديم که علاقه اي در اين باره در کشور ايجاد شده بود.

گمان مي کنم حتي با توجه به مسايل بعد از انتخابات اين سرمايه همچنان بايد حفظ شود و سعي شود که تقويت شود ، وحدت ملي از اين لحاظ فوق العاده براي ما مهم است و همه بايد روي آن تکيه کنيم. در اين جا منظور از وحدت ، وحدت بين همه اقشار است روشنفکران و مردم ، دانشجويان با مردم و قوميت ها مختلف با هم و فرهنگ هاي مختلف باهم است.

در استانه انتخابات زنجيره سبزي که ميدان تجريش را به ميدان راه آهن جوش داد يکي از بهترين مظاهر وحدت بود که همه اقشار مردم در آن شرکت کردند و اين مساله در سراسر کشور ما موج پيدا کرد و بر اساس چنين تصوري ايده راه سبز اميد شکل گرفت .

منتهي غير از اين موضوع مساله وحدت ملي در معاني ديگري هم بکار گرفته شد که بعد از مشکلات و مسايلي که در کشور پيش آمد که همگي بخوبي به آن وقوف داريم يک عده اي با انگيزه هاي گوناگون و گاه با انگيزه هاي خير به دنبال اين بودند که آيا مي شود در گفت و گوهاي افراد سياسي مي شود دامنه تنش ها را کم کرديا نه؟در اين باره يک طرحي آقاي هاشمي رفسنجاني داشتند يک موقعي هم بحث اين شد که آيت الله مهدوي کني در اين باره نظرياتي دارند، کلن افراد گوناگوني در اين باره اظهار نظر کردند. آن چه در اين جا مهم است اين که بنده تا بحال در اين رابطه اظهار نظري نکرده ام با توجه به اين معنا.

منتهي با توجه به شايعاتي که از بحث هايي که در اين باره مطرح است من يک خاطره اي از حضرت امام دارم که نقل مي کنم ، نکته اي در آن هست که بنده بر اساس آن عمل مي کنم. برسر مساله مک فارلين که بحراني ايجاد کرد و مردم هنوز نمي دانستند که مک فارلين به ايران آمده يا چه اتفاقي افتاده ، اين که آيا ايشان محرمانه به ايران آمده و برگشته . اين موضوع اولين بار در يک روزنامه سوريه اي مطرح شد و در اينجا در بحثي که در ميان سران سه قوه شکل گرفت گفته شد که اين مساله به داخل کشور هم کشيده خواهد شد و با توجه به حسي که به مساله رابطه با آمريکا و گفت و گو با آمريکا وجود داشت طبيعي است که بحراني را در داخل کشور ايجاد کند، روساي سه قوه که بنده هم در خدمتشان بودم به اتفاق رفتيم خدمت حضرت امام (ره) و با ايشان صبحتي داشتيم. وقتي اين مساله براي ايشان توضيح داده شد که چگونه ، چطور و به چه دليلي اصلن اين فرد با چه گروهي آمدند و رفتند و نتيجه چه بود و گفته شد که اين مساله در يک روزنامه لبناني يا سوريه اي مطرح شده و به ايران هم خواهد کشيد، ايشان فرمودند که برويد و به مردم اين مساله را بگوييد، مردم بايد در جريان باشند و يک مقداري هم بحث کردند در اين رابطه . وقتي که مي خواستيم بلند شويم ايشان يک جمله فرمودند که هميشه به عنوان يک جمله ي طلايي و مهم در ذهن بنده مانده است. ايشان فرمودند؛ هيچ موقع کاري نکنيد که نتوانيد به مردم توضيح بدهيد. که بنده اين مساله در ذهنم باقي مانده است.

براي همين اگر گفت و گويي باشد، صحبتي باشد، بحث و موضوعي باشد طبيعتا به عنوان يک همراه اين جريان عظيم با مردم آن را درميان خواهم گذاشت و چيزي نخواهد بود که نتوانم از آن دفاع کنم.

طبيعي است که در اين رابطه با توجه به ضعفي که رسانه هاي ما دارند و برعليه راه سبز اميد فعاليت مي کنند و ما رسانه رسمي نداريم و تمام رسانه هاي ما محدود شده است ، خبرهايي که در اين رابطه يا مسايلي شبيه به اين منتشر مي شود خوب است که مردم به اين که خود اين رسانه ها متعلق به چه جناحي هستند و با چه قصدي اين اخبار را منتشر مي کنند، انشالله توجه خواهند کرد. اين مي تواند به همه ما کمک کند که در يک فضاي انديشمندانه و پر از ارزش هاي مورد اعتقاد خودمان حرکت کنيم.

توضيح درباره اين که آيا ديدار يا تماسي در اين باره با وي صورت گرفته است يا خير؟

نه چنين صحبتي نشده است، البته من در جريان پيشنهادي که آقاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه مطرح کردند و بعد پيشنهاداتي که تعدادي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به ايشان کردند، هستم و همچنين از طريق رسانه ها در جريان صحبت هايي هستم که انتساب داده مي شود که آقاي حضرت آيت الله مهدوي کني و ديگران مطرح کرده اند. و گاهي هم ديده ام که ديگران و افرادي با نيت هاي خير چنين مساله اي را مطرح مي کنند، ولي تماس مستقيمي در اين رابطه با بنده گرفته نشده و نه نامه نگاري صورت گرفته و نه مذاکره رسمي در اين رابطه گرفته است. کلن در اين رابطه کاري انجام نشده است.

درباره بيانيه شماره ۱۳ و اينکه چگونه بايد راه سبز اميد را زندگي کنيم

ملت ما يک حرکت بزرگي را شروع کرده و ماهم همراهش هستيم که انشاالله در گرو همين جهتي باشم که مردم در آن حرکت مي کنند. اگر دقت شود اوايل اين اتفاقاتي که در کشور افتاد بحث بود که چگونه بايد حرکت کنيم و جواب ما چه بايد باشد که از دستاوردهاي بزرگ انتخابات و انقلاب اسلامي بتوانيم بهره مند باشيم و آنها را ادامه بدهيم. در اين باره بحث حزب و جبهه و گروه هاي مختلف شد که مبارزات سياسي تعريف شده در کشور يا در جهان مطرح بوده است ، ما فکر کرديم که آن نمي تواند مقصود و اهداف ما را برآورده کند و با تجربيات خود انتخابات خيلي همخواني ندارد البته آن تجربياتي که باهمديگر داشتيم.

در اين انتخابات ما ديديم که خانواده ها ، گروه هاي سياسي ، مذهبي ، هنري، فرهنگي و کلن هر کس در هرجايي که هست به شيوه خودش و بنا بر توانايي خودش کمک رساند و در اين رابطه وارد اين حرکت شد، در حقيقت دنباله هم بحثي است که داشتيم و مطرح شد که هر شهروند يک ستاد چنين کاري بصورت شبکه اي در کشور صورت گرفت.قدرت اين حرکت هم از همين مساله نشات مي گرفت نه از يک حرکت حزبي ، البته به اين معني نيست که احزاب موثر نبودند يا موثر نخواهند بود، نه آنها جايگاه خودشان را دارند و فوق العاده جايگاهشان ضروري است و ضرورت دارد که آنها هم همچنان فعاليت هاي خودشان را داشته باشند. ولي براي ادامه اين راه و رسيدن به اهداف و آرمانها که تحت عنوان "ايران پيشرفته" مطرح شده است در جهت برآورده کردن خواسته هاي مردم و در حقيقت استيفاي حقوق مردم ، ما فکر کرديم که مساله خيلي با بازتابي گسترده تر با توجه به تجربه انتخابات مي خواهد پي گرفته شود، که همانطور هم شد و همين طور هم اعلام شد. در چنين نگاهي مهم نيست که هر کس چه قدر کمک مي کند ، به چه شيوه اي کمک مي کند، اصل اين است که يک اراده و نيت همگاني در سطح کشور ايجاد شده و بشود ، حتي در يک خانواده و حتي يک فرد بتواند به تنهايي تا برسد به احزاب و گروه ها و تشکل هايي که سابقه دارند هر کس در چارچوب فعاليت هاي خود که در حال انجام است و با آن زندگي مي کند بتواند به اين حرکت عظيم کمک برساند. بنده هميشه اعتقاد داشتم يک آدم روشن دلي ، پيرزني يا پيرمردي فردي که اصلن به هيچ نوعي نمي تواند در اين فعاليت ها شرکت داشته باشد در گوشه خانه اش يک دعايي مي کند ما اين را به عنوان يک فعاليت در داخل اين شبکه قلمداد کنيم تا برسد به فعاليت هايي که سازمان يافته و منظمي که هست.

امروز ما شاهد اين هستيم که بصورت غير عادي و استثنايي خلاقيت هاي هنري در ميان گروه ها و دسته هاي هنري صورت مي گيرد، اين ها هيچ کدام تابع يک حرکت حزبي نيست ولي متعلق به يک شبکه گسترده اجتماعي است، ما تعداد کليپ ها و سرودهايي که داريم در اين مدت ساخته شده و تعداد طرح ها يي که در اين مدت نقاشي شده ، کاريکاتورهايي که داريم در اين مدت کشيده شده اصلن با هيچ دوره تاريخي کشورمان قابل قياس نيست و در حقيقت آنها هستند که محتواي گفت و گو و حرکت اين موج و اين راه عظيم را هدايت مي کنند و پيش مي برند. اين کار در داخل يک حزب صورت نگرفته است گاهي سه يا دو هنرمند باهم و يا در دسته هاي بزرگتر و کوچکتر در گوشه و کنار کشور و حتي در خارج از کشور به اين راه کمک رسانده اند. همچنين گروه هاي مذهبي هستند ، هيات هاي مختلف ، هيات هاي خيريه و دسته هاي سياسي و غيره .

درحقيقت در اينجا مبارزه تبديل به يک زندگي شده است، زندگي که ادامه دارد و هيچگاه توقف پذير نيست، اين طور نيست که بشود آن را در يک نقطه اي متوقف کرد. به همين دليل اين حرکت يک حرکت آسيب ناپذير هم هست و در يک فضاي گفت و گوي همگاني هم اين حرکت ها تسريع مي شود مسيرش و پيش مي رود. از اين لحاظ رسانه ها اهميت فوق العاده اي دارند و زحمتي که کساني در رسانه هاي ما مي کشند قابل تقدير است و بنده همين جا بازهم توصيه مي کنم با توجه به اين که ما هيچ وسيله اي را در اختيار نداريم به اين ابزار و وسيله بيشتر توجه شود و از امکاناتش بيشتر استفاده شود، اين معجزه اي است که ما در طول انتخابات و بعد از انتخابات ديده ايم که بايد با توجه به موقعيتي که داريم از اين وسيله استفاده کنيم.

طبيعتا فضاي زندگي هاي فردي و اجتماعي را از طريق رسانه ها به هم پيوند مي دهيم و يک حرکت عظيم و گسترده و قابل دوامي را ايجاد مي کنيم.

يکي از دلايل تداوم همين حرکت به نظر بنده همين قضيه است که متعلق به يک گروه اندک يا حزب و يا جريان مبارزه با تمام ابعاد و جزييات نيست بلکه يک جرياني است آميخته با آرمان ها و آمال و شيوه زندگي خود مردم.

ما مي خواهيم از تفسير اين که آيه اي که "خانه هاي خود را قبله قرار دهيد " الهام گرفته و اين طور باشد که مردم در رجوع به شبکه وسيع اجتماعي و اين تشکل هاي ريز و درشت خودشان که هر کدام ما در آنها چندين سهم و شرکت داريم در حقيقت اين حرکت شکل و ادامه پيدا کند.

راه حل بحران چگونه بدست مي آيد؟

تا هنگامي که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامي که مردم کثير و اکثريت مردم اغتشاشگر ناميده بشوند ، تا موقعي که مردم به حساب نيايند، تا موقعي که حق مردم قبول نشود براي تعيين سرنوشت خودشان، راه حل جامعي براي رفع مشکل پيدا نخواهد شد.

براي همين وحدت ملي در معناي دومي که بنده ذکر کردم که فعاليت ها و دسته ها و گروه ها مي کنند در اين رابطه که برخي با نيت خير است فکر مي کنم که اين مساله ضرورت دارد که در هر حرکتي به مردم احترام گذاشته بشود ، اکثريت مردم رانده نشوند ، مردم همه با هم اند حتي آنهايي که عقايد ديگري دارند، اين تفکيک و تجزيه را ما مي کنيم و متاسفانه مردم را از همديگر جدا مي کنيم . اصل اين است که به مردم احترام گذاشته شود ، عقايدشان را قبول شود و اين اصل که همه ما بايد به قانون اساسي برگرديم و اين که بايد به حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان بايد برگرديم ، آن موقع راه حل خيلي راحت پيدا مي شود براي اين مشکل.

جرس


 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .