"اگر هويج‌هاي اوباما مفيد نباشند، چماق اسراييل هميشه وجود دارد"

 

 

ديويد پترائوس، ژنرال بلندپايه‌ي ارتش امريکا از احتمال حمله‌ي نظامي اسرائيل به تجهيزات اتمي ايران خبر داده است. مئير جاودان‌فر، روزنامه‌نگار مقيم اسرائيل مي‌گويد که اسرائيل بدون چراغ سبز امريکا به ايران حمله نخواهد کرد.

 

در حالي که باراک اوباما در صحنه بين‌المللي، دولت امريکا را آماده براي مذاکره با ايران نشان داده است و بيشتر دولت‌هاي اروپايي نيز معتقد به مذاکره با ايران به جاي اعمال تحريم‌هاي بيشتر شده‌اند، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل چندي پيش گفت که باراک اوباما بايد به سرعت ايران را از دستيابي به جنگ‌افزار هسته‌اي باز دارد يا اينکه اسرائيل، ايران را بمباران مي‌کند.

مئير جاودان‌فر روزنامه‌نگار مقيم اسرائيل مي‌گويد اين سخنان بيشتر جنبه شعاري داشته و نيز براي اخطار به دولت ايران و شخص آيت‌الله خامنه‌اي است.

دويچه‌وله: ژنرال پترائوس رييس فرماندهي مرکزي آمريکا به کنگره‌ي ايالات متحده گفته است که امکان دارد اسرائيل تاسيسات هسته‌اي ايران را بمباران کند. با توجه به روي کارآمدن راست‌ها در اسراييل فکر مي‌کنيد چقدر اين خبر مي‌تواند صحت داشته باشد؟

دولت اسراييل براي حمله به ايران توافق آمريکا را لازم دارد و تا وقتي که آمريکا در منطقه چيزي حدود ۱۴۰هزار سرباز در عراق و ۲۰ هزار سرباز در افغانستان دارد، براي دولت اسراييل حمله به ايران بدون اجازه‌ي آمريکا غيرممکن خواهد بود. و همان طور که مي‌بينيم الان آقاي اوباما مي‌خواهد با دولت آقاي خامنه‌اي وارد مذاکرات بشود و به نظر من اين احتمال که آمريکا براي حمله به ايران به اسراييل چراغ سبز بدهد، بسيار کاهش يافته است. بنابراين در مجموع بنيامين نتانياهو علي‌رغم شعارها و تهديدهاي خودش عليه برنامه‌ي هسته‌اي ايران، تا وقتي که آمريکا به ايشان اجازه ندهد، نمي‌تواند شعارها و تهديدهاي خودش را عملي بکند.

پس فکر مي‌کنيد آقاي نتانياهو براي چه اين حرفها را تکرار مي‌کند؟ چون دقيقا الان با تغيير دولت در آمريکا احتمال پشتيباني آمريکا از اسراييل براي حمله‌ي احتمالي به ايران تقريبا چيزي نزديک به صفر است!

از يک ديدگاه آقاي نتانياهو وقتي ايران را به عنوان يک تهديد تشريح مي‌کند، حرفي مي‌زند که اکثريت مردم اسراييل آن را قبول دارند و آن اين است که برنامه‌ي هسته‌اي ايران به علاوه‌ي سياست‌هاي دولت آيت‌الله خامنه‌اي براي اسراييل تهديد هستند. ولي طرز استفاده‌ي اين نوع تهديدها و لحني که ايشان استفاده مي‌کند تا حدي جنبه‌ي شعاري دارد. به خاطر اين که آقاي نتانياهو نمي‌خواهد که با فلسطيني‌ها وارد مذاکرات صلح بشود و نمي‌خواهد هيچکدام از اراضي اشغالي را به فلسطيني‌ها پس بدهد، بنابراين الان استفاده از تهديد ايران برايشان مفيدتر شده است و بيشتر توجيه دارد و به نظر من در آينده ما خواهيم ديد که ايشان تکيه‌اش به برنامه‌ي هسته‌اي ايران و تهديد ايران خيلي افزايش پيدا خواهد کرد. چون اين يک پوشش است که تا حدي مي‌تواند از آن براي عدم پيشرفت و عدم سرمايه‌گذاري اسراييل در روند صلح با فلسطيني‌ها استفاده بکند.

شما اشاره کرديد به اين که بدون موافقت و چراغ سبز آمريکا امکان ندارد که اسراييل حمله‌اي عليه ايران انجام دهد و اشاره کرديد که صحبت‌هاي نتانياهو بيشتر جنبه‌ي شعاري دارد. ولي اخيرا ارتش اسراييل مانورهاي گسترده‌اي را انجام داده است که گفته مي‌شود به نوعي سنجش آمادگي اين ارتش براي حمله به ايران است. آيا چنين برداشتي در داخل اسراييل هم از اين مانورها وجود دارد؟

اين مانورها يا مثلا حمله‌ي اخير اسراييل به کاميون‌هايي در سودان که از دولت ايران اسلحه براي حماس مي‌بردند، تمام اينها يک اخطار از طرف دولت اسراييل به دولت ايران است. به نظر من دولت اسراييل خيلي وقت است که توانايي حمله به ايران را دارد. اگر ما تاريخ اسراييل را مرور و مطالعه بکنيم، مي‌بينيم که از ديدگاه نظامي، دولت اسراييل دولتي نيست که ’’ما نمي‌توانيم‘‘ در طرز فکرش وجود دادشته باشد مخصوصا در مسايل نظامي. چون اين کشور امنيت خودش را خيلي جدي مي‌گيرد. ولي براي دولت اسراييل اينها علامت‌هايي به دولت ايران و مخصوصا به آقاي خامنه‌اي هستند که مذاکرات با آقاي اوباما را بسيار جدي بگيرند و راه‌حلي پيدا کنند. براي اين که اگر ’’هويج‌هاي‘‘ آقاي اوباما مفيد نباشند، ’’چماق‘‘ اسراييل هميشه وجود دارد.

 

تاسيسات اتمي ايران در اصفهان

غير از شخص آقاي نتانياهو، مجموعه‌ي دولت کنوني اسراييل به نظر شما الان موضع‌شان نسبت به ايران راديکال‌تر شده يا تغييري نکرده است؟

از اين ديدگاه که برنامه‌ي هسته‌اي و سياست‌هاي دولت ايران براي دولت اسراييل يک خطر است، به نظر من هم چپ و هم راست در طرز فکرشان يکنواخت هستند و همبستگي و پيوستگي دارند. ولي براي راه‌حل اين مسئله شکاف‌هايي وجود دارد، جبهه‌هاي مختلفي در اسراييل وجود دارند و جبهه‌ي کنوني که الان در نظام و در دولت ائتلافي آقاي نتانياهو هستند، اعتقادشان بيشتر اين است که فقط از راه نظامي مي‌شود اين مسئله را حل کرد، نه از راه ديپلماسي. و به نظر من اين مسئله تنها نقطه‌ي مشترک بين اعضاي دولت کنوني آقاي نتانياهوست و بايد اشاره کنم که اين يکي از تنها نقطه‌هاي اشتراک دولت ائتلافي آقاي نتانياهو است و اگر اين نقطه را به کنار بگذاريم، اختلافاتي که اين دولت دارد و اختلافاتي که بين حزب‌هاي مختلفي که عضو اين دولت هستند، وجود دارد، شايد باعث بشود که همين دولت کنوني آقاي نتانياهو در عرض يک يا دوسال متلاشي بشود.

الان دولت کنوني اسراييل به نظر شما بيشتر خطر را از جانب ايران در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌اي ايران مي‌بيند يا درارتباط با نقش ايران در مسئله خاورميانه و فلسطين؟

براي دولت اسراييل از ديدگاه سنجش خطر، برنامه‌ي هسته‌اي ايران يک خطر بسيار بزرگتري است. چون حتا اگر دولت ايران از بمب اتمي عليه اسراييل استفاده نکند، تهديد استفاده از اين ابزار نظامي مي‌تواند ضربه‌ي زيادي به اقتصاد اسراييل بزند، سطح سرمايه‌گذاري در اسراييل بشدت مي‌تواند کاهش پيدا بکند و اين که خيلي از اسراييلي‌ها، و مردم اسراييل مي‌توانند تصميم بگيرند که نمي‌خواهند بچه‌هايشان را در اين محيط و تحت يک چنين تهديدي بزرگ بکنند. پس بنابراين براي دولت اسراييل اين مسئله خيلي بيشتر جدي است، ولي در مقام دوم، حمايت ايران از گروه‌هايي مثل حماس و حزب‌الله يک مسئله‌ي خطرناکي است. ولي دولت اسراييل خودش را براي رودرويي با اين مسئله، تواناتر مي‌بيند، ولي برنامه‌ي هسته‌اي ايران براي دولت اسراييل پيچيده‌تر و سخت‌تر است.

 

دويچه وله

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعي

تحريريه: علي اميني

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .