عفو بين‌الملل: سخنان خامنه‌اي چراغ سبزي بود براي سرکوب

عفو بين‌الملل روز جمعه در واکنش به سخنراني رهبر جمهوري اسلامي گفت سخنان او «چراغ سبزي بود به نيروهاي امنيتي براي سرکوب خشن معترضاني که از حق خود براي راه‌پيمايي و بيان عقايد بهره مي‌گيرند».

اين سازمان با ابراز نگراني شديد از گفته‌هاي علي خامنه‌اي چنين اظهار نظر کرده است که اين گفته‌ها نشان از آمادگي مقامات ايراني براي سرکوب خشن مردم در صورت ادامه اعتراضات داشت.

آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه دوم نماز جمعه ۲۹ خردادماه با ياد کردن از اعتراضات مردمي به عنوان «اردوکشي» و «زورآزمايي خياباني» هشدار داد که کساني که بخواهند براي اصلاح ابرو چشم را کور کنند «مسئول هر خوني که ريخته شود هستند».

معاون بخش خاورميانه و آفريقاي شمالي در سازمان عفو بين‌الملل در اين باره گفت: «در صورتي که مردم در چند روز آينده براي اعتراض به خيابان‌ها بيايند، ترس ما از اين است که با دستگيري‌هاي دل‌بخواهي و کاربرد افراطي خشونت همچون روزهاي اخير روبه‌رو شوند.»

حسيبه حاج سهراوي با اشاره به تجمع اعتراضي حاميان ميرحسين موسوي که قرار است فردا، شنبه، در تهران برگزار شود گفت احتمال اعمال خشونت از اين جهت بالاست که وزارت کشور ايران مجوزي براي اين تجمع و راه‌پيمايي صادر نکرده است.

راه‌پيمايي ميليوني حاميان ميرحسين موسوي و مهدي کروبي در تهران در روز دوشنبه گذشته که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شد با آتش گشودن نيروهاي بسيجي به روي مردم و کشته شدن هشت نفر پايان يافت.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه خود اشاره کرده است که رهبر جمهوري اسلامي به جاي آن که «به نيروهاي امنيتي از جمله بسيجي‌ها هشدار دهد که طبق قانون عمل کنند» به مردم گفت که مسئوليت خشونت‌ها «متوجه مشوقان و برگزارکنندگان» اعتراض‌ها خواهد بود.

خانم سهراوي در اين مورد مي‌گويد: «اين که رهبر يک حکومت بار امنيت را به جاي نيروهاي امنيتي بر دوش تظاهرکنندگان بگذارد انحراف از وظيفه و دادن جواز به سوء‌استفاده است.»

بر اساس ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي که کشور ايران نيز يکي از امضاکنندگان آن است تجمع صلح‌آميز و آرام به‌صراحت مجاز شمرده شده است. همچنين بر اساس اين ميثاق مجريان قانون تنها در صورتي بايد به زور متوسل شوند که اين کار «مطلقا ضروري» و براي انجام وظيفه‌شان لازم باشد.

رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .