به‌دنبال یکی از مرگبارترین حملات اسرائیل به اردوگاه المواصی در غزه، سازمان بشردوستانه آکسفام «همدستی نفرت‌انگیز» کشورهایی که همچنان تسلیحات نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند را محکوم کرد.


این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «کشورهایی که به تأمین سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهند، «همدستی نفرت‌انگیز»ی با «رویکرد شنیع اسرائیل در جنگ» نشان داده‌اند.

اسرائیل به موارد متعدد جنایت جنگی و نسل‌کشی در غزه متهم است.

سالی ابی خلیل، مدیر منطقه‌ای خاورمیانه آکسفام گفت: «بار دیگر شاهد بی‌توجهی مطلق اسرائیل به زندگی فلسطینی‌ها و قوانین بین‌المللی هستیم.» او افزود: «هیچ جایی در غزه امن نیست. ما اکنون به آتش بس نیاز داریم، تا انتقال تسلیحات به اسرائیل فوراً پایان یابد و اسرائیل برای تمام موارد نقض قوانین بین‌المللی پاسخگو باشد.»

سازمان خیریه «کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان (MAP)» هم پس از حملات اسرائیل به المواصی، جایی که ده‌ها هزار فلسطینی آواره در آن پناه گرفته بودند، از دولت بریتانیا خواست تأمین تسلیحاتی اسرائیل را متوقف کند.

این سازمان ضمن اشاره به اختلال در امدادرسانی به‌خاطر حملات اسرائیل تأکید کرد:

ما ماه‌هاست هشدار داده‌ایم که در بحبوحه بمباران‌های ارتش اسرائیل-که طبق رأی دیوان بین‌المللی دادگستری ممکن است نسل‌کشی باشد – هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. دولت بریتانیا باید فوراً برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل و جلوگیری از جنایات بیشتر اقدام کند.

بریتانیا بعد از ایالات متحده آمریکا، آلمان و ایتالیا بزرگترین تأمین‌کننده سلاح اسرائیل است.

اسرائیل بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت و اعتراض‌های بین‌المللی به بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد. مردم غزه به عددهایی در کنار کلمه «کشته‌شدگان» و «آوارگان» تبدیل شده‌اند که ساعت به ساعت افزایش پیدا می‌کند. موسسه خیریه «کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان» می‌گوید پس از حمله به المواصی هر ۱۵ دقیقه یک جنازه تشییع می‌شود.

به تأیید تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت «بسیاری هنوز زیر آوار مفقود هستند».

مؤسسه «کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان» ویدیویی از فلسطینی‌ها منتشر کرد که با دست خاک را کنار می‌زنند تا زیر مدفون‌شده‌ها را از زیر آوار بیرون بکشند.

یک تحلیل‌گر: اسرائیل از «مناطق امن» به عنوان تله استفاده می‌کند

حسن براری، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه قطر در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل از مناطقی که در اصطلاح بشردوستانه «امن» خوانده می‌شوند به‌عنوان دامی برای ردیابی و کشتن رهبران حماس استفاده می‌کند.

او افزود: «محمد ضیف یک هدف بزرگ برای اسرائیلی هاست. آنها سال‌هاست سعی در کشتن او داشته‌ اند. چندین بار برای ترور او تلاش شده، اما همه این تلاش‌ها شکست خورده اند. ما اهمیت محمد ضیف را به عنوان یک رهبر می‌دانیم. اما سوال اینجاست که آیا کشتن ۵۰ نفر فقط به این دلیل که می خواهید یک رهبر نظامی را بکشید قابل توجیه است؟»

این تحلیل‌گر در ادامه گفت:

[ضیف] در منطقه‌ای که خود اسرائیل به عنوان منطقه‌ای امن برای فلسطینی‌ها از جمله مقام‌های حماس تعیین کرده بود، هدف قرار گرفت. آن‌ها همچنین می‌توانند به این منطقه وارد و خارج شوند، زیرا به عنوان امن تعیین شده است. اما من فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها از این به عنوان دامی برای فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند تا رهبران حماس را شناسایی و ردیابی کنند و سعی کنند آنها را بکشند. اگر بهای آن کشته شدن صدها فلسطینی است، برایشان مهم نیست.

رهبر نظامی حماس در غزه کیست؟

محمد ضیف، رهبر شاخه نظامی حماس مدت‌هاست درصدر فهرست افراد تحت تعقیب از سوی اسرائیل قرار دارد. ضیف یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس، گردان‌های قسام، در دهه ۱۹۹۰ است و بیش از ۲۰ سال رهبری این نیرو را بر عهده داشت. اسرائیل او و یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را به عنوان طراحان اصلی حمله هفتم اکتبر و کشتن دست‌کم ۱۱۳۹ نفر در جنوب اسرائیل معرفی کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

گفته می‌شود که ضیف پس از جان‌به‌دربردن از چندین تلاش اسرائیلی‌ها برای ترور او فلج شده است. او سال‌هاست که در انظار عمومی دیده نشده و تنها تعداد انگشت‌شماری از عکس‌های او در فضای مجازی موجود است.

ضیف، مانند سینوار، در اوایل دهه ۱۹۶۰ در اردوگاه آوارگان شهر خان یونس در جنوب غزه به دنیا آمد و گمان می‌رود که پس از تشکیل حماس در اواخر دهه ۸۰ به آن پیوست. در سال ۱۹۸۹ در اوج انتفاضه یا قیام فلسطین، اسرائیل ضیف را دستگیر کرد. او اما بعداً آزاد شد. ضیف در سال ۲۰۰۲ رئیس گردان‌های قسام شد. تصور می‌شود که او به گسترش هزارتوی تونل‌های حماس که در زیر غزه قرار دارد کمک کرده است.

یکی از مقام‌های حماس روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه/۲۴ تیر اعلام کرده حال رهبر نظامی این گروه، علی‌رغم تلاش آشکار اسرائیل برای کشتنش «خوب» است. این مقام ناشناس حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «فرمانده محمد ضیف به خوبی و مستقیماً بر عملیات نظامی علیه نیروهای اسرائیلی نظارت دارد».

خروج حماس از گفت‌وگوهای بی‌نتیجه آتش‌بس

در عین‌حال یکی از مقام‌های ارشد حماس که نام او نیز اعلام نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه به دلیل «قتل عام» فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل و رفتار اسرائیل در جریان مذاکرات، از مذاکرات آتش‌بس خارج شده است.

به گفته این مقام ارشد، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس این تصمیم را به میانجیگران بین المللی قطر و مصر در مذاکرات درباره طرح آتش‌بسی که ابتدا جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه ترسیم کرد، اعلام کرده است.

اسماعیل هنیه گفته حماس مذاکرات را به دلیل عدم جدیت اشغالگر [اسرائیل]، ادامه سیاست تعلل و مانع تراشی و کشتارهای مداوم علیه غیرنظامیان غیرمسلح متوقف خواهد کرد.

او اما افزود: «حماس انعطاف زیادی برای دستیابی به توافق و پایان دادن به تجاوز نشان داده است و آماده است مذاکرات را زمانی از سر بگیرد که دولت اشغالگر جدیت خود را در دستیابی به توافق آتش بس و تبادل اسرا نشان دهد».

در عین‌حال اسرائیل به حملات پراکنده به نقاط مختلف غزه ادامه می‌دهد. حملاتی که ماه‌هاست متوقف نشده‌ اند و به تأیید دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی نزدیک‌ اند.

اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۳۸۴۴۳ نفر را کشته و ۸۸۴۸۱ نفر را زخمی کرده است.

در عین‌حال اسرائیل به حمله به کرانه باختری اشغالی نیز ادامه می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه تصاویری را از اعتصاب عمومی در شهرهای کرانه باختری منتشر کرده‌اند. این اعتصاب برای محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه از جمله حمله اخیر به المواصی در نزدیکی خان یونس و اردوگاه آوارگان شاطی انجام شده است.

رادیوزمانه

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است