بازداشت، احضار و ۶۰ سال زندان برای فعالان حقوق زن در گیلان


گروهی از فعالان حقوق زن در گیلان برای گذراندن حکم خود احضار شدند. برای آنها حکم بیش از ۶۰ سال زندان صادر شده است. دادگاه تجدیدنظر این حکم را تایید کرده است. زهره دادرس از جمله این زنان است که به زندان منتقل شده.

به گزارش کانال تلگرامی “بیدارزنی” روز ۲۰ تیرماه، زهره دادرس، فعال حقوق زنان با هجوم ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. زهرا خواهر او نیز پس از حضور در شعبه‌ اجرای احکام، بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد. زهره دادرس به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود که ۶ سال و یک روز آن قابل اجراست و زهرا دادرس نیز به ۶ سال و یک ماه حبس محکوم شده که سه سال و ۶ ماه از آن قابل اجراست.

از زهرا دادرس ویدویی منتشر شده که می‌گوید ماموران بدون ابلاغیه‌ اجرای حکم، به منزل زهره، یورش برده و اعلام کردند “جهت جلوگیری از خروج از کشور این فعال حقوق زنان، در اقدامی پیش‌گیرانه، او را بازداشت کردند.”

همزمان با این بازداشت‌ها با دیگر فعالان زن نیز تماس تلفنی گرفته شده و به فروغ‌ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، متین یزدانی، یاسمین حشدری، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری اعلام شده است که جهت اجرای حکم، خود را تا شنبه هفته آینده به زندان لاکان رشت معرفی کنند.

حکم بیش از ۶۰ سال زندان این ۱۰ نفر که با “پرونده مرداد ۱۴۰۲ گیلان” شناخته می‌شود در خردادماه ۱۴۰۳ در دادگاه تجدیدنظر گیلان تایید شده است

در آستانه یک سالگی جنبش زن زندگی آزادی دست‌کم ۲۲ فعال مدنی و حقوق بشر در ایران در کمتر از یک ماه بازداشت شدند که اکثر آنها فعالان حقوق زنان و کنشگران سیاسی در استان گیلان بودند. این موج سرکوب پس از کشتار صدها معترض در خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ رخ داد.

حمایت زندانیان زن از شریفه محمدی

بازداشت و احضار این فعالان زن به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری منتشر شده است. به دنبال این حکم گروهی از زنان زندانی در نامه‌ای اعلام کردند: «این نه فقط حکم اعدام شریفه، بلکه حکم اعدام همه‌ ما فعالین کارگری، سیاسی، مدنی، حقوق بشری و فعالین حوزه‌ زنان است.»

آنها گفته‌اند این حکم “خطری بالقوه” و “پیش درآمدی برای صدور احکام سنگین بعدی” است. امضا کنندگان این نامه سروناز احمدی، آنیشا اسداللهی، هستی امیری، ریحانه انصاری‌نژاد، گلرخ ایرایی، سکینه پروانه، ناهید تقوی، ناهید خداجو، نسرین خضری‌جوادی، ویدا ربانی، محبوبه رضایی، مهناز طراح، سپیده قلیان، نرگس محمدی، وریشه مرادی و مریم یحیوی هستند که گفته‌اند: «در کنار شریفه و تمام کسانی که خطر حکم مرگ تهدیدشان می‌کند ایستاده‌ایم و خواهان توقف حکم اعدام هستیم.»

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است