«FATF»فرصتی برای حرکت در مسیر منافع ملی- محمد متین ( کارشناس روابط بین‌الملل)


انتشار خبر مربوط به درخواست دولت از مقام معظم رهبری برای تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مرتبط با «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) و موافقت ایشان با این درخواست، موجب شد تا بار دیگر موافقان و مخالفان این معاهدات به تشریح دغدغه‌های خود در این مورد بپردازند. به‌طور خلاصه، مخالفین پیوستن به FATF می‌گویند که اجرای مقررات مربوطه، تمامی اطلاعات مالی ایران را در اختیار دشمنان قرار می‌دهد و در دور زدن تحریم‌ها و کمک به گروه‌های مقاومت، دست ایران را می‌بندد. موافقان پیوستن به آن نظری برعکس داشته و معتقدند که عدم پیوستن به آن از سویی خودتحریمی بوده و قوام‌بخش تحریم‌های ظالمانه آمریکا خواهد بود و از سوی دیگر مانعی در مسیر کمک‌رسانی ایران به گروه‌های مقاومت نخواهد بود. طبق نظر موافقان، مقررات FATF نه‌ تنها اقدامات قانونی را در سطح بین‌المللی محدود نمی‌کند، بلکه شفافیت کارنامه مالی ایران می‌تواند مانع از سوءاستفاده دشمنان علیه ایران شود.
یادآوری می‌شود که از لوایح موسوم به لوایح چهارگانه، دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» به تصویب نهایی رسیده، ولی دو لایحه CFT و پالرمو، در پیچ وخم بازی‌های سیاسی و جناحی گرفتار شده‌‌اند. عدم تصویب این دو لایحه در مهلت مقرر توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه طی نشست دوره‌‌‌ای این گروه در روزهای ۲۷بهمن لغایت ۲ اسفند ۱۳۹۸ شد. بر این اساس هرگونه تعاملات مالی و تبادلات بانکی کشورهای جهان با ایران، در زمره جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم قرار گرفت و همکاری هر کشوری با ایران، آنها را هم با تنگناهایی مواجه می‌سازد. با چنین شرایطی، طبیعی بود که حتی رفتار کشورهای دوست ایران هم تغییر یابد، به‌طوری‌که شاهد محدودیت‌های جدیدی علاوه بر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، علیه ایران در کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین و حتی عراق بودیم و آنها با این بهانه از همکاری اقتصادی با ایران طفره می‌روند.
سخنان اخیر برکشلی مدیر گروه مطالعات انرژی وین مبنی بر این‌که «علت بلوکه شدن پول‌ نفت ایران FATF است نه تحریم» گواهی بر این ادعا است. او می‌گوید: «ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و متأسفانه قادر نیست که بخشی از پول نفت به فروش رفته قبلی را هم به دست بیاورد و همچنان در بانک‌های خارجی بلوکه است و ربطی به تحریم‌های کنونی ندارد.» به گفته او بخش اصلی منابع مالی ایران در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است. در هر حال، هر چند ایران فرصت داشت تا زمان برگزاری نشست دوره‌‌‌ای بعدی (۳۰ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۹) در تصمیم خود تجدید نظر کند، ولی بی‌توجهی مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب شد که مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی، تصمیم به باقی ماندن نام ایران در کنار کره شمالی در لیست سیاه بگیرد. باقی ماندن ایران در لیست سیاه نه تنها مانع جدی در برابر همکاری‌های مالی، اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف است، بلکه همکاری‌های بشردوستانه سازمان‌های بین‌المللی با ایران را هم مختل کرده است؛ به‌طوری‌که طبق توئیت علی مطهری نماینده سابق مجلس «به خاطر این که در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.»
قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF در مدتی کوتاه‌تر از تحریم‌های سه ساله آمریکا، آثار شدیدتری داشته است، به‌طوری‌که با مسدود شدن اندک راه‌های مبادلات مالی به‌ویژه در اوج کرونا و قربانی شدن مردم، ضربه بیشتری متوجه مردم کشورمان شد. مثال محسوس آن: ۴ برابر شدن قیمت سکه و دو برابر شدن قیمت دلار از زمان ورود ایران به لیست سیاه FATF رقم خورده است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، در صحنه سیاسی و بین‌المللی نیز بهانه برای سکوت دیگران در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایجاد می‌کند، تا ایران بیش از هر زمان دیگر منزوی شود.
مخالفین پیوستن بهFATF را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول افرادی هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، لجبازی سیاسی را پیشه خود قرار داده‌‌اند و در حالت بدبینانه منافع مالی و سیاسی خود را در تنگناهای ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی علیه مردم مظلوم ایران می‌بینند. گروه دوم افراد ناآگاهی هستند که به ادعاهای واهی گروه اول اعتماد کرده و از روی سادگی و بی‌خبر از بازی‌ها و اهداف پشت پرده، در مسیری حرکت می‌کنند که گروه اول ترسیم کرده است.باید گفت گروه اول برای فریب گروه دوم، به جعلیاتی متوسل شده‌ و می‌شوند که اصولاً در مقررات FATF وجود ندارد، آنها حتی برای باورپذیر کردن جعلیات خود به قسم جلاله نیز متوسل شده‌‌اند. برای نمونه یکی از نمایندگان کنونی مجلس که در جنجال‌آفرینی خبره است، چند سال پیش (قبل از ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی توسط رژیم تروریستی آمریکا) عنوان کرد:«به والله تعهد داده‌‌اند که با اجرای FATF سردار سلیمانی را تحویل آمریکا دهند.»
برخلاف ادعای مخالفین، تصویب نشدن FATF بزرگ‌ترین کمک را به دشمنان ایران چون ترامپ، پمپئو، نتانیاهو، بن‌سلمان و بن زاید برای تحریم کامل مردم کشورمان کرده و می‌کند. به همین دلیل است که پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، آنها نتوانستند ذوق‌زدگی خود را پنهان کنند و به انحای مختلف در تحسین این تصمیم FATF و استقبال از آن برآمدند.
متاسفانه باید گفت که سرنوشت مردم در نزد مخالفین FATF اهمیتی ندارد و تنها منافع مالی و سیاسی شخصی و جناحی، تعیین کننده مسیر آنها است.
هر چند رهبر معظم انقلاب اخیرا در کنار تاکید بر خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه گفتند: «اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم»، مخالفین FATF با هرگونه اقدامی که موجب از بین رفتن تنگناهای اقتصادی و مالی علیه مردم ایران شود، مخالفند. آنها اخیرا منویات درونی خود را به‌صورت آشکار بیان می‌کنند، حتی اگر همراه با جعل سخنان رهبر معظم انقلاب باشد.
برای نمونه یکی از فعالان ‌‌‌اصول‌گرا می‌گوید: «منظور رهبری این بود که اگر راهی برای لغو تحریم وجود داشته باشد، هم نتیجه ندارد.» او تلاش برای رفع‌ تحریم‌ها را به زیان ایران می‌داند و می‌پرسد: «آیا منطقی است که فشار تحریم‌ها کم شود؟» و پا را فراتر گذاشته و می‌گوید: «اگر تحریم‌ها لغو شود، یعنی حاکمان آمریکا دیوانه شده‌‌اند.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به‌طور شتاب‌زده و با نیت‌خوانی عنوان می‌دارد: «استدلال‌های اعضای مجمع تشخیص را نسبت به FATF می‌دانم، امکانی برای تصویب لوایح مرتبط با آن وجود ندارد.» اگر خودمان با بی‌مبالاتی به مردم کشورمان رحم نمی‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار دیگری از بیگانگان داشته باشیم.
بر اساس قاعده «آن‌کس را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است» کشورهایی باید از پیوستن به FATF بگریزند که از تروریسم حمایت کرده و مرتکب پولشویی می‌شوند.
اگر فعالیت‌های مخالفین FATF قانونی است و مرتکب خلافی نمی‌شوند، بنابراین نباید از پیوستن به FATF بیمناک باشند. چه «خنثی‌سازی» و چه «لغو تحریم‌ها» را از سخنان مقام معظم رهبری در نظر بگیریم، تایید پیوستن به FATF کمک شایانی به برآورده شدن هر یک از آنها خواهد کرد.
این امیدواری وجود دارد که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون توجه به لجاجت‌های سیاسی و در نظر داشتن منافع و امنیت ملی، لوایح باقی مانده از FATF را تایید کرده و اهداف شوم دشمنان مردم کشورمان را نقش بر آب کنند. «مومن از یک سوراخ، دو بار گزیده نمی‌شود.»
روزنامه همدلی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است