امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران می‌گوید نباید به رأی پزشکیان «خدشه» وارد کرد


مسعود پزشکیان روز پنجشنبه گفت که «پست، مقام و جایگاه برای من هیچ امتیازی ندارد و به آنچه که به آن معتقدم، همچنان اعتقاد دارم»
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در یادداشتی در روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه، نوشت که آقای پزشکیان «رئیس‌جمهور کل ملت و تک‌تک مردم ایران و مورد حمایت نیروهای انقلاب است» و «نیروهای انقلاب» باید «از هرگونه اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات و میزان رأی ایشان که خلاف این حقیقت مسلم را نشان دهد، پرهیز کنند».

او در این زمینه بدون اشاره مستقیم به طرفداران سعید جلیلی که در دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد اصولگرایان حضور داشت، خطاب به آن‌ها گفته که اگر «مطلبی در نقد رفتار» طرفداران آقای پزشکیان می‌نویسند، «نباید چنین مطالبی به‌معنای خدشه به رأی رئیس‌جمهور پیروز تلقی شود».
بیشتر در این باره:
آیا رئیس‌جمهور شدن پزشکیان نتیجهٔ «مهندسی انتخابات» بود؟

این اظهارات که می‌تواند منعکس‌کننده دیدگاه‌ رسمی سپاه پاسداران در مورد انتخابات باشد، واکنشی است به انتقادهای تند طرفداران سعید جلیلی پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۱۵ تیرماه، که مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، با بیش از ۱۶ میلیون رأی در آن فرد پیروز معرفی شد.

گروهی از طرفداران نامزد اصولگرایان در دور دوم انتخابات، شورای نگهبان را به «مهندسی انتخابات» متهم کردند که به گفته آن‌ها باعث شد مسعود پزشکیان پیروز شود. از سوی دیگر، آن‌ها روی «آرای قومیتی» رئیس‌جمهور منتخب تأکید کردند که از دیدگاه آن‌ها «دلیل اصلی» شکست سعید جلیلی بوده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یادداشت خود تصریح کرده که مسعود پزشکیان فقط «رئیس‌جمهور ۱۶ میلیون رأی‌دهنده» به او نیست، بلکه «امروز رئیس‌جمهور ۸۵ میلیون نفر است» و «همه ملت و مسئولان» باید از او برای «اجرای برنامه‌های وسیع کشور کمک کنند».

در انتخابات ریاست‌جمهوری که به‌دنبال کشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین، و هیئت همراه او در سانحه سقوط بالگرد یک‌سال زودتر برگزار شد، پنج نامزد وابسته به طیف اصولگرا و مسعود پزشکیان، نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان، حضور داشتند که توسط شورای نگهبان تأیید شده بودند.

در دور اول انتخابات، مسعود پزشکیان با بیش از ۱۰ میلیون رأی و سعید جلیلی با بیش از ۹ میلیون رأی برنده اعلام شدند و به دور دوم راه یافتند. در دور دوم نیز آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران معرفی شد.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری باید از سوی رهبر جمهوری اسلامی انجام شود و این مراسم قرار است روز هفتم مرداد برگزار شود. روز ۱۵ مرداد نیز تحلیف آقای پزشکیان در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

انتخابات در ایران به دور از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و شورای نگهبان که اعضای آن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند، تنها تعداد محدودی نامزد را تأیید می‌کند.

این شورا که دبیر آن احمد جنتی ۹۷ ساله است، در دوره‌های مختلف بسیاری از کاندیداها را که مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی نیز در میان آن‌ها هستند، رد صلاحیت کرده است.

در همین حال، «رئیس‌جمهور منتخب» روز پنجشنبه در مراسم «تقدیر» از اعضای ستادهای تبلیغاتی خود در استان تهران شرکت کرد و گفت: «پست، مقام و جایگاه برای من هیچ امتیازی ندارد و به آنچه که به آن معتقدم، همچنان اعتقاد دارم. اما بار سنگینی که شما و مردم کشورمان بر شانه‌های ما گذاشته‌اید، به شدت سنگینی می‌کند».

گزارش‌ها حاکی است که در این مراسم، شعار «یاحسین، میرحسین» سر داده شد که در پخش زنده از شبکۀ خبر صداوسیما هم شنیده شد.

این شعار که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ و اعتراضات پس از آن در حمایت از میرحسین موسوی سرداده می‌شد، در بعضی از کارزارهای تبلیغاتی آقای پزشکیان در دوران انتخابات نیز شنیده شد.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از رهبران اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ سال‌هاست که در حصر خانگی هستند. آقای موسوی و خانم رهنورد در دو دور انتخابات اخیر رأی ندادند و از هیچ نامزدی حمایت نکردند.
رادیوفردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است