دیدگاه-دبیر کانون ضیاء مصباح با همکاری دکتر محمود جامسار



شاره : گروه اقتصادی « کانون علوم اداری ایران » با عضویت اقتصاد دانانی با نام ونشان و مبری از هر گونه خود شیفتگی
همزمان با تغییر دولت و با تعریفی انتقال تیم اقتصادی ازمحصلین شعبه سابق « دانشگاه هاروارد» که تغییر نام یافته ….به فارغ التحصیلان دانشگاه تهران که زمانی از مرتبت شایسته جهانی بر خوردار بود – و دراین زمان سطح اموزش به کادر اموزشی مشابه «حدادیان ها » ارتقاء !یافته واعطای بورس به « اعضاء حشد الشعبی » و عواقب این تفاهم از جهات مختلف ،هر چند بر دامن کبریاش ننشیند گرد.. و امید است با انتصاب افراد صالح ، در اولین فرصت جبران ما فات شده و سامان یابد ….
در رابطه با احساس مسئولیت میهنی – ضمن تشریح شرایط نکاتی را به اطلاع «گروه اقتصاد» دولت جدید می رساند
• اما بعد :فراروی دکتر به عنوان رئیس جمهور منتخب ،برامده از امید به دگر گونی های عمیق ….چالش های بسیار گرانی وجود دارد که بی تردید وی به این چالش ها به دلیل سال ها فعالیت در قوای مقننه و‌مجریه واقف میباشد ….
• البته بنظر می رسد انتخاب او محصول فرایندی ست که در قامت رئیس جمهوری معتدل، بتواند با اقداماتی به بی اعتمادی بسیاست ها اعم از داخلی و خارجی که مجموعاً اسباب بروز بحران های ناگوار در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و….شده ،البته تدریجا خاتمه دهد
• نام پزشکیان بدلیل اعلام شعارهایی چون؛ رهایی از فساد و دروغ ،پنهان کاری ، استقرار آزادی وعدالت ، تآمین حقوق فردی و مدنی ، رفاه همهٔ آحاد مردم ، خاتمه یافتن شعار و جانشین شدن شعور و….. از صندوق بر خلاف تصور حتی خودی ها برامده از نارضائی عمومی از جریان حاکم ،بیرون آمد .
• تحقق وعده های او خواست همه مردمیست که از رانت ها و تبعیض ها خسته شده اند.
• بی تردید به بار نشستن این وعده ها ، مستلزم تغییر و تحول «بنیادین وساختاری »درتمامی ابعاد مخصوصا اقتصادی کشور و به تبع آن آموزشی ، فرهنگی ، درمانی و غیره است که تمامی انها با بار مالی کلانی همراه میباشد
*میتوان گفت ایشان با وقوف کامل به «ساختار معیوب اقتصادی – سیاسی کشور» خود را متعهد به ایفای نقشی کرد که با بودن این سیستم ! در توان هیچ رئیس جمهوری نبوده …..
*شاید بتوان گفت با برنامه ….هنوز چند ساعتی از مراسم تحلیف سپری نشده بود که ترور رهبر حماس رخ داد تا وی را در مقابل چالشی عظیم سیاسی – نظامی قرار دهد که ترکش های آن برتمامی سیاستهای داخلی و منطقه ای حکومت اصابت میکند…..
*و همزمان پخش ویدئوی برخورد گشت ارشاد یا مأموران« طرح نور» به دو دختر ۱۴ ساله که در فضای داخل و خارج کشور بازتاب نامطلوبی داشت و از فرط ناراحتی مشاهدهٔ این ویدیوی دردناک را در نیمه رها کرد، سنگ بزرگی را پیش پای منتخب ملت گذاشت *از سوی دیگر برخورد خشونت آمیز برخی اتباع غیر مجاز، پیام هشدار دهنده ای در مورد مهاجرت های بی رویه و تبعات سیاسی – اقصادی و تغییر ترکیب جمعیتی خطرناک این مهاجرتها را – در خود دارد
* افزایش انتصابات و جابجائی های عجولانه مدیران ردهٔ دوم و میانی دولت سیزدهم ، محدودیت های اعمال شده در تعیین وزرا از سوی گروه های سیاسی و اعتراف صریح رئیس جمهور به این فشارها و محدودیت ها….
*بیان ناتوانی خود در جمع دانشجویان نسبت به رفع معضلات فرهنگی ، آموزشی ، حقوق بانوان …… اظهارات جانشین فرمانده نیروی انتظامی – زیر مجموعه وزارت کشور در مورد «پروژهٔ نور» که ادامه دار!بنظر میرسد و بطور کلی فضای سیاسی حاکم بر محیط پیرامونی خود…..
* بی تردید موضع گیری ایشان در برابر آنچه به اختصار اشاره شد، نور امید را در دلهای حامیان وی و اکثریت خاموشی که در انتخابات مشارکت نداشتند، اما تا حدودی به اقدامات پزشکیان دل بسته بودند را… کم سو میکند .
*در مراسم تنفیذ، اولویت دولت «سامان بخشی به اقتصاد کشور» اعلام شد که امکان ندارد بدون حل بحران های فرهنگی و اجتماعی ، اقتصاد را سامان داد …بعبارتی : رئیس جمهور با بحران های متعددی روبرو ست ، مهار همزمان این بحرانها مرد کهن میطلبد .
*گام نهادن در مسیر صحیح، تنها با بکار گیری افراد متخصص و آگاه «و تعهد را تخصص واقعی دانستن » امکان پذیر است.
* شاید تا زمان تعیین تکلیف کابینه معرفی شده با همه اما و اگر، و دخالت افراد غیر مسئول اما دارای اختیارات کلان در گزینش انان …. پیش بینی فراز و فرودهای مسعود خان آسان نباشد ….. اما حال که اعضاءکابینه را معرفی و معاونین خود رابرگزیده ، جناح مخالف، پرونده های برخی از آنان را که گفته می شود مسأله دارند ، بیرون کشیده اند
*علاوه – پیش از این قرار بر رفع تنش های برون مرزی و تحریم ها نیز داده شده بود، در این مسیر نیاز به مدیرانی با این نگاه داریم، اما ابقای برخی از افراد سئوال برانگیز شده …. هر چند جامعه باور دارد که پزشکیان، سیاستمدار دیرینه ایست و میداند که برای موفقیت باید ‌همچون شطرنج بازی توانا، نتیجه اقدامات خود را پیش بینی کند،
*شطرنج باز در میدان بازی باید از استقلال و آزادی عمل در حرکت مهره ها برخوردار باشد، اگر چنین نباشد بازنده است.
* ناترازی انرژی و بحران خاموشی واحدهای صنعتی ،‌کشاورزی ،‌خدماتی و تعداد پرشمار خانوارها …. اسباب خسارات جبران ناپذیری را فراهم آورده که بی تردید خود را در« جی دی پی » امسال نشان خواهد داد.
پزشکیان میداند که بار مصارف بسیار گزاف فرادولتی ها در نهادهای متعدد از عوامل مهم ناترازی های بودجه است که به تورم مستمر منجر شده است و قطعاً با وجود این هزینه ها که آتش تنگناهای مالی را بیشتر شعله ور میکند امکان دستیابی به اهداف رشد اقتصادی و رفاه بخشی به مردم که وعده های آنها را داده امکان پذیر نخواهد بود….
* قطعاً رای دهندگان در انتظاراقدامات عملی مثبتی میباشند که میتواند تعداد کسانی که در انتخابات مشارکت نداشتند را به سمت دولت جذب کند.
*جایگاه کشور ثروتمند ما در کجا ی رتبه بندی ها قرار دارد؟ در شاخص های نامطلوب اقتصادی – در رده های اول هستیم….. با ابزارهاو افکار کهنه نمیتوان کشور را در این زمان انهم با ابزار اطلاع رسانی لحظه ای در دست همگان و افشاءحقایق اداره کرد
* جایگزینی نگاه توسعه گرا یکی از شروط موفقیت رئیس هر دولتیست .
*با این اوصاف که در حد ممکن مختصر اشاره ای رفت …تلاش دکتر پزشکیان در تحقق اهداف خویش در این مسیر بسیار نا همگون و ناهموار با بودن قدرتهای پیرامونی که برای تصاحب حداقل ۳ هزار پست مدیریتی در سطوح عالی ومیانی خیز برداشته اند میتواند با باور موفقیت ، ستودنی است
همگان امیدوار و منتظرند تا ببینند وی تا چه حد در تعقیب اهداف خویش استوار است

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است