دولت روحانی با عدم توافق هسته ای فرو می پاشد


شرکتهای خارجی در ایران سرمایه گذاری نمی کنند

به گزارش سخن آنلاین، سوزان مالونی کارشناس برجسته آمریکایی با نمایشی خواندن رفت و آمد شرکت های خارجی به ایران معتقد است که در صورت عدم توافق نهایی در ژنو که به صورت بر سر همه چیز یا هیچ چیز ازجمله سلاح های متعارف ایران درآمده است، دولت روحانی در داخل ایران دچار فروپاشی می شود.

آخرین دور از مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱ مدتی قبل در وین پایان یافت و برخلاف برخی پیش بینی ها – در داخل و خارج از کشور- هر دو طرف ایران و قدرت های جهانی حاضر در این مذاکرات با نارضایتی به خاطر به نتیجه نرسیدن در آغاز روند نگارش متن از اینکه نتوانستند پلی را برای گذر از اختلافات بزرگ قدیمی ایجاد کنند، محل مذاکرات را ترک کردند.

به نوشته “سوزان مالونی” که از کارشناسان و تحلیلگران برجسته مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا بوده است، اگرچه این دیدار نتیجه مطلوبی در ادامه دیدارهای دوره توافق ژنو نداشت اما آغازگر دوره ای از تردیدها در مورد موفقیت و یا شکست دیپلماسی تا ۲۰ جولای است. اکنون مشخص شده است که دوره ای از مباحث سخت و احتمالا غیرقابل مهار شروع می شود که در برابر هر راه حل ساده ای مقاومت می کند زیرا در وین مشخص شد که فاصله بسیار زیادی میان منافع و اهداف دو طرف وجود دارد.

به نوشته مالونی، در حالی که غنی سازی مهمترین موضوع میان دو طرف محسوب می شود موضوع های دیگر همچون راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات غنی سازی زیرزمینی فوردو و تردیدها در مورد فعالیت های تسلیحاتی ایران و ابعاد احتمالی نظامی هسته ای ایران و هزاران مساله دیگر باید با جزییات در یک توافق نهایی پرداخته شوند.

دیدار اخیر وین امیدها را بر هم زد و مانع اعلام پیروزی و باعث تضعیف ایجاد چارچوبی برای محدودسازی تمایلات هسته ای ایران شد. یک مقام ارشد آمریکایی تاکید دارد بارها قبل و بعد از مذاکرات اعلام شده است تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشده است هیچ چیزی مورد توافق قرار نگرفته است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است